Hydrologi, jordbund og dynamisk geomorfologi (Q3+Q4) ( forår 2011 - 10 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Grundkursus
-
Semester/kvarter:
3 og 4 kvarter
-
Timer per uge:
8
-
Deltagerbegrænsning:
-
Undervisningssted:
Århus
-
Hovedområde:
Det Naturvidenskabelige Fakultet
-
Udbud ID:
27154
Formål
At give deltagerne et grundlæggende kendskab til processer tilknyttet det hydrologiske kredsløb, dynamisk geomorfologi og jordbundsegenskaber, og til sammenhænge mellem disse processer under forskellige klimamæssige og geologiske forhold. Specielt lægges vægt på at karakterisere og kvantificere de grundlæggende fluxe af vand og stof ved brug af kvantitative og kvalitative metoder, og beskrive sammenhænge mellem materiale, processer og landskabs-/jordbundsudvikling.
Obligatorisk program
Øvelser og feltkursus
Indhold
Forelæsninger, ekskursioner og øvelser i at:
a)
karakterisere hydrologiske, hydrometeorologiske og hydrogeologiske forhold; måle hertil hørende karakteristiske parametre; analysere, tolke og regne på vandbalance og energibalance for idealiserede terræn- og bevoksningstyper; identificere, beskrive og beregne strømninger i idealiserede vandløb og vandførende lag;
b)
karakterisere erosions, transport- og aflejringsprocesser, herunder indvirkning af strømning i atmosfæren, jordbund, vandløb, grundvand og hav, og inddrage simple kvantitative modeller til beskrivelse og forklaring af disse processer;
c)
karakterisere de i en jordbund indgående komponenter og deres egenskaber, og relatere disse til udgangsmateriale, tid og klima.
d)
klassificere og tolke samspillet mellem strømningsforhold, dynamiske processer, samt landskabs- og jordbundsudviklinger.
e)
klassificere jordbund og bruge kemiske og fysiske analyse data på jord og vand aktivt til at forstå processerne i den overfladenære geologi.
Læringsmål
Efter at have fulgt kursus skal deltagerne kunne:
-
foretage enkle beskrivelser af hydrologi, hydrometeorologi og hydrogeologi under danske eller lignende forhold
-
anvende kort til afgrænsning af grundvands- og topografiske oplande
-
anvende kort til analyse og tolkning af hydrologiske og hydrogeologiske systemer
-
anvende simple dimensionsløse størrelser til analyse af strømningsdynamiske forhold i vandløb
-
kvantificere og analysere fluxe i atmosfære, vandløb og grundvand ved brug af simple beregningsudtryk
-
beregne og analysere vandbalancens komponenter for et opland
-
tolke vandbalancer med hensyn til topografi, bevoksnings- og geologiske forhold
-
tolke samspil mellem hydrologiske og hydrometeorologiske processer og vandfluxe på grænsefladen mellem jord og atmosfære
-
have kendskab til måle- og undersøgelsesmetoder i forbindelse med hydrologiske, hydrogeologiske, hydrogeofysiske og vandkemiske undersøgelser
-
anvende enkle metoder til bestemmelse af hydrologiske og hydrogeologiske parametre
-
beskrive og forklare dannelse og dynamik af tidevand, bølger, strømme i det marine miljø
-
redegøre for oprindelse, sammensætning og regional fordeling af opløst stof, anvende karakteristiske kurver til beregning af fluxe
-
redegøre for oprindelse, sammensætning, transport og aflejring af suspenderet materiale i vandløb, atmosfære og hav, herunder bruge simple beregningsmodeller til karakterisering af vertikal fordeling af stof under transport, betydning af interne densitetsbetingede grænselag og tilstedeværelse af jets
-
redegøre for oprindelse, transport og aflejring af salterende og bundtransporteret materiale (bedload) i atmosfære, vandløb og hav, samt beskrive, forklare og estimere de kræfter og bevægelsesformer, der styrer materialets mobilisering (tærskelværdier, strømningsregimer) og de resulterende fluxe af stof
-
beskrive, inddele og forklare dannelse og udvikling af afskalning, nedstyrtning, skred, krybning, flydning, massestrømme (debris flows) samt estimere ved brug af simple beregningsmodeller transport/fjernelse af materialet under indflydelse af densitet, viskositet og plasticitet
-
beskrive ved anvendelse af kvantitative kriterier (skalaparametre, dimensionsløse størrelser, morfometri) landskabselementer efter deres tekstur og strukturelle forhold dvs. plan- og rumgeometri (flod- og terrassetyper, klittyper, aflejringskegler, deltatyper, skredtyper, kysttyper) og tolke deres dannelse og udvikling under indflydelse af geomorfologiske processer, som er dominerende i det betragtede landskab
-
have kendskab til jordbundskortlægningsmetoder og jordkort som typisk anvendes i Danmark
-
klassificere Danmarks jordbundstyper efter simple klassifikationsnøgler
-
foretage masseberegninger ud fra fysiske og kemiske jordbundsdata, både på statiske øjeblikssituationer og for aktive processer som inddrager udvaskning, omdannelser, ophobning og overfladeerosion
-
beskrive et jordbundsprofil og kende systemet med horisonter
-
redegøre for de processer som har betydning for dannelse (genese) og udseende af danske jordbunds typer
-
redegøre for samspillet mellem de overordnede biologiske, kemiske, geologiske, klimatiske, mineralogiske, anvendelsesforårsagede faktorer og egenskaber som er aktive i en jordbund
-
beskrive egenskaber i naturlige jordbund og land- og skovbrugsjord, samt forstå hvordan jordbunden fungere som et arkiv for geologer, biologer og arkæologer
-
redegøre for hvilke miljøproblemer der er relateret til fluxe fra og til jordbunden
-
kunne redegøre for hvordan og hvorfor danske jordbunde adskiller sig fra udenlandske jordbundstyper og egenskaber.
Faglige forudsætninger
Calculus 1 og 2
Underviser
Keld Rømer Rasmussen, Steen Christensen og Søren M. Kristiansen
Undervisnings- og arbejdsform
4 forelæsninger og 4 øvelsestimer i 14 uger
En halv og en hel dags feltekskursion i 4. kvarter samt
5 dages feltkursus efter 4. kvarter.
Dansk
Litteratur
K.R. Rasmussen & S. Christensen: Kompendium i Vandets Kredsløb, Geologisk Institut, AU, 2007; K.R. Rasmussen: Kompendium i Dynamisk Geomorfologi, Geologisk Institut, AU, 2007; Breuning-Madsen, H., Krogh, L., Kristiansen, S.M.: Jordbundsgeografi, Kap. 1-9;Dalsgaard, K., Nørnberg, P. & Kristiansen, S.M. 1999: Øvelsesvejledning i jordbundslære. Aarhus Geokompendier nr. 2.; Udleverede opgaver og forelæsningsnoter.
Kursushjemmeside
se AULA
Eksamensterminer
4. kvarter
Placering: mandag den 27. juni 2011, Uge 26
reeksamen i august
http://science.au.dk/uddannelse/undervisning/eksamen/regler-for-tilmelding-til-kurser-med-fastlagt-eksamen/
Tilmelding til undervisning
Selvbetjeningen
Særligt om dette kursus
Vandets kredsløb, der udbydes til geoteknologi studerende, kan ikke godkendes sammen med dette kursus idet det udgør en del af kurset.
Studieordning og bedømmelse
-
Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
4 timers skriftlig eksamen
Ekstern censor,
7-trins skalaen
godkendt deltagelse i feltkursus