[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- har kendskab til det historiske fagområde
- kan opstille og analysere en problemstilling, der drejer sig om, hvordan fortiden er blevet fortolket og bearbejdet af eftertiden til at fremme en række formål
- kan relatere eksempler på brug af fortiden til såvel den fortid, der henvises til, som til den eftertid, hvor brugen finder sted
Tiden 700-1660 og senere tids brug af den. Om vikinger, middelalderriddere og renæssancemennesker.
Kurset skal reflektere den brug, som en eftertid har gjort af historien fra 700-1660. Vægten er på vor egen tid og 1800-tallet og hvordan vi og de forrige generationer har nyttiggjort os af de gamle dage til at forstå og tolke vor livssituation og skabe vor identitet. Et godt spørgsmål er, hvor finder vi vore helte og skurke? Eksempler, der skal gennemgås i diskussionen af dette, er Arn, Marsk Stig, Robin Hood, Gøngehøvdingen... Det teoretiske grundlag være den grundbog til faget, som Niels Kayser Nielsen har skrevet: Historiens forvandlinger - Historiebrug fra monumenter til oplevelsesøkonomi.
Arbejdsformen vil være en blanding af drøftelser af den generelle litteratur og oplæg om udvalgte emner ved studerende, der skal eksemplificere historiebrug i tekster, billeder, film, teater - og måske musik.
Ingen
Bjørn Poulsen
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende, og ikke-skriftlige kilder skal indgå i undervisningen.
Dansk
Detaljeret læseplan foreligger i januar, men første time læses:
Bøgh, Anders: Niels Ebbesen - igen, Siden Saxo, 1992, 3, s. 35-40.
Samt en tekst om Niels Ebbesen ved Inge Adriansen:
http://books.google.dk/books?id=gJBJtx18H5gC&pg=PA481&lpg=PA481&dq=inge+adriansen+niels+ebbesen&source=web&ots=NsUmwdymO4&sig=hc55AbZurDRzckJ3z9Px16t5XtM&hl=da&sa=X&oi=book_result&resnum=1&ct=result#PPP1,M1
(jeg lægger den også på nettet)
Samt om en forening i Randers:
http://www.nielsebbesensdag.dk/page.asp?page_id=35