[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- viser indgående kendskab til det historiske emneområde, der er undervist i, og kan beskrive og forklare fænomener her indenfor
- er i stand til at diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emneområdet
Disciplinen omfatter en grundig introduktion til et afgrænset historisk emnes kilder og de problemer, som knytter sig hertil.
Danmark/Norden efter 1789:
Det danske samfunds udvikling siden 1870erne kan karakteriseres som udviklingen fra et landbrugsland til et industriland og videre til et servicesamfund. I det forløb har befolkningen mere eller mindre aktivt indgået i forskellige grupperinger. Politisk har udviklingen været præget af etablering af politiske partier, socialt af gruppedannelser efter erhvervsøkonomiske kriterier: gårdejere, håndværksmestre, arbejdere etc. Kurset vil indkredse hovedtrækkene i denne udvikling og bruge arbejderbevægelsen som gennemgående tema.
Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.
Historisk emne 1 og Historisk emne 2 skal desuden placeres således, at det ene lægger hovedvægten før, og det andet lægger hovedvægten efter 1789. Det ene emne skal lægge hovedvægten på europæisk historie og/eller verdens historie, det andet skal lægge hovedvægten på dansk og/eller nordisk historie.
Den studerende kan først indstille sig til prøverne i Historisk emne 2 og 3, når prøverne i Historisk metode 1 og Historisk emne 1 er beståede.
Jørgen Fink
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende.
Undervisningen skal i særlig grad belyse arbejdet med historisk kildemateriale og vil typisk være koncentreret om specialiserede fremstillinger, hvor henvisninger til kildemateriale indgår, samt om selve det primære kildemateriale. Der indgår i undervisningen en orientering om, hvordan man finder frem til relevant kildemateriale i arkiver eller gennem kildepublikationer.
Dansk
Lars K. Christensen m.fl.: Arbejdernes historie i Danmark 1800-2000. SFAH,2007.
Desuden vil der blive udarbejdet et kompendium med kilder