[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- viser indgående kendskab til det historiske emneområde, der er undervist i, og kan beskrive og forklare fænomener her indenfor
- er i stand til at diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emneområdet
Besættelsestiden er den mest gennemforskede periode af dansk historie - og den i nyere tid mest omdiskuterede. Ikke uden grund, for under besættelsens pres sattes mange ting på spidsen i det danske samfund og interessestrukturer samt kultur-, klasse- og meningsforskelle trådte tydeligere frem. I kurset vil vi lægge vægt på at se besættelsestiden ikke som en parentes i dansk historie på fem år, men som en periode med brydninger, der kan forklares ud fra mellemkrigstiden, og som en periode hvis efterspil fik betydning for periodens placering i dansk historiebevidsthed og for dansk indenrigs- og udenrigspolitik. I kurset skal vi dog ikke kun beskæftige os med det storpolitiske lag. Vi skal også ud og søge viden om besættelsestidens hverdag, som den levedes på forskellige niveauer i det danske samfund. Vi skal herunder arbejde med bl.a. kulturhistoriske, socialhistoriske og kønshistoriske perspektiver. I begge semestre skal vi arbejde kildenært, men kursets første semester er dog overvejende fokuseret på at skabe overblik på baggrund af udvalgte historiske fremstillinger. Semestret afsluttes med en mundtlig eksamen. I andet semester arbejder vi mere i dybden med kildematerialet. Semestret afsluttes med en skriftlig hjemmeopgave om et selvvalgt emne.
Ethvert af modulerne Historisk emne 1, Historisk emne 2, Historisk emne 3 og Valgfrit emne skal føje et kvalitativt nyt aspekt til studiet. Der må således ikke være både tematisk og kronologisk sammenfald mellem nogle af disse studerede emner.
Historisk emne 1 og Historisk emne 2 skal desuden placeres således, at det ene lægger hovedvægten før, og det andet lægger hovedvægten efter 1789. Det ene emne skal lægge hovedvægten på europæisk historie og/eller verdens historie, det andet skal lægge hovedvægten på dansk og/eller nordisk historie.
Niels Wium Olesen
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende.
Undervisningen skal i særlig grad belyse arbejdet med historisk kildemateriale og vil typisk være koncentreret om specialiserede fremstillinger, hvor henvisninger til kildemateriale indgår, samt om selve det primære kildemateriale. Der indgår i undervisningen en orientering om, hvordan man finder frem til relevant kildemateriale i arkiver eller gennem kildepublikationer.
Dansk
Centrale værker:
Claus Bundgaard Christensen, Joachim Lund, Niels Wium Olesen, Jakob Sørensen:
Danmark besat. Krig og hverdag 1940-45
, Høst & Søn 2005 (2. udg. 2006)
Hans Kirchhoff: Samarbejde og modstand under besættelsen. En politisk historie , Syddansk Universitetsforlag 2001