[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
-har et så stort kendskab til sine opgivelser, at den studerende kan beskrive og analysere en historisk problemstilling i dybden
- selvstændigt kan finde og vurdere relevant materiale
- kan arbejde selvstændigt med kilder
- kan opstille en historisk problemstilling
- kan analysere sin problemstilling vha. relevante metoder og kilder
- kan reflektere over analysens resultater
Årene omkring år 1000 er centrale for skabelsen af Europa og de europæiske nationer. Undervisningsforløbet skal se på dels det brede europæiske forløb, dels Danmarks plads i dette. Det skal diskuteres, hvor forskelligt vor hjemlige vikingetids samfund var fra England, Frankrig og Tyskland. Hvor stærk var kongens position i de forskellige riger? Hvordan udvikledes den militære magt? Hvordan var forholdet til kirken? Der skal lægges særlig vægt på det danske samspil med frankerriget, de tyske konger og de slaviske riger Det skal læses fremstillinger med forskellige bud på disse spørgsmål, og sagen skal diskuteres ud fra skriftlige og de arkæologiske kilder.
Ingen
Bjørn Poulsen
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende og koncentrerer sig i høj grad om vejledning i forbindelse med prøven.
Dansk
Vi begynder med at læse: Robert Bartlett: The Making of Europe. Conquest, colonization and cultural change 950-1350 (flere udgaver).