[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- har et dybtgående kendskab til sit emne
- kan argumentere for sammenhængen mellem sin valgte problemstilling og kildematerialet
- kan analysere sin valgte problemstilling i dybden
- kan diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emnet
- kan sætte sin valgte problemstilling ind i en større sammenhæng
Disciplinen omfatter et studium af kildemateriale indenfor et af fagets tematiske eller kronologiske felter og har til formål at opøve den studerendes evne til at udfolde en selvvalgt problemstilling indenfor feltet og forholde sig analytisk til denne.
Kildemængden til Danmarks historie i 1100-tallet er forholdsvis begrænset, men alligevel er der fremkommet mange forskellige bud på, hvordan samfundsforholdene i perioden skal forstås. Stod kampen mellem
regnum
og
sacerdotium
, eller holdt kirke og konge sammen mod aristokratiet? Skete der en statsopbygning og institutionalisering af magten, eller var der snarere tale om rivalisering mellem forskellige netværk, der blev holdt sammen af personlige forbindelser?
Vi skal læse forskellige ældre og nyere forskeres bud på Danmark i 1100-tallet - og så skal vi naturligvis "til kilderne".
Ingen
Ane Bysted
Undervisningen foregår på hold, dels i seminarform som en dialog mellem underviseren og de studerende, dels i form af vejledning. Der arbejdes overvejende med deltagernes forarbejder til den frie skriftlige hjemmeopgave.
Dansk
Et kompendium vil være tilgængelig fra Stakbogladen i starten af semestret