[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Udvidet historisk emneanalyse:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- har et dybtgående kendskab til sit emne
- kan beskrive og forklare historiske forhold selvstændigt
- kan diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emnet
- kan reflektere over forhold, der indebærer særlige forskningsmæssige problemer
Historisk emneanalyse:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende
- har et dybtgående kendskab til sit emne
- på baggrund af sit emne selvstændigt kan beskrive og forklare historiske forhold
- kan diskutere de forskningsmæssige problemer, der er knyttet til emnet
Første Verdenskrigs afslutning i 1918 ændrede betingelserne for jødisk eksistens i Centraleuropa drastisk. Indtil da havde det multietniske Habsburgrige med dets overvejende tysksprogede elitekultur været en ganske stabil ramme for jødisk emancipation og politisk, social og kulturel integration, men nu blev de jødiske samfund konfronteret med nationalstater, som ofte betragtede deres jødiske mindretal med mistænksomhed af kulturelle, religiøse eller racemæssige grunde. Det komplekse samliv mellem de nye stater og deres jødiske samfund blev radikalt og tragisk bragt til ende af den nazistiske genocidpolitik under Anden Verdenskrig, mens de kommunistiske magtovertagelser kort efter krigens slutning skabte nye barrierer både for en national Vergangenheitsbewältigung og for autonomt jødisk liv blandt de overlevende. Først kommunismens sammenbrud 1989 har skabt mulighedsbetingelser for en åben bearbejdelse af denne traumatiske historie.
Seminaret vil gennemgå jødisk historie i Tjekkoslovakiet (Tjekkiet og Slovakiet) og Ungarn i perioden fra 1918 til i dag, samtidig med at det analyserer, hvordan denne historie - der i vid udstrækning blev til afsluttet fortid med holocaust - er blevet (eller ikke blevet) erindret og bearbejdet officielt og uofficielt både af majoritetssamfundene og af de jødiske mindretalssamfund.
Ingen
Peter Bugge og Katalyn Deme
Undervisningen foregår på hold som en dialog mellem underviseren og de studerende. Der arbejdes med deltagernes forarbejder til den frie skriftlige hjemmeopgave.
Et kompendium vil være tilgængeligt før semesterstart