Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

E TOS Theory of Science ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 6. semester
  • Timer per uge: 4 timer
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Herning
  • Hovedområde: Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26423

Formål

 

Formålet med kurset er at give den studerende indsigt i forskellige videnskabsteoretiske tilgange til problemløsning. Desuden vil den studerende opnå forståelse for sammenhængen mellem videnskabsteoretiske retninger og metodeanvendelse ligesom de vil få en forståelse for forskellige professionskulturers videnskabsteoretiske tilgange til problemløsning og de konflikter og misforståelser dette kan give anledning til forskellige professionskulturer imellem. Den studerende vil også lære at vurdere alternative videnskabsteoretiske tilganges anvendelighed i forbindelse med løsning af konkrete problemstillinger.

Indhold

 

I undervisningen vil der blive taget udgangspunkt i forskellige videnskabsteoretiske tilgange til problemløsning og vurdere konsekvenserne på henholdsvis det ontologiske, epistemologiske og metodologiske plan. Målet med undervisningen vil være at give de studerende en så dybdegående forståelse for videnskabsteori, at det giver dem en naturlig forståelse for videnskabsteori, at de naturligt vil finde en videnskabsteoretisk tilgang til enhver problemløsning ligesom de skal være i stand til at forstå andre professioner videnskabsteoretiske tilgang til problemløsning, og derved give dem et bedre grundlag for at indgå i samarbejde med disse. Grundet fagets abstrakte natur og forståelsesmæssige sværhedsgrad, vil undervisningen i høj grad være interaktivt. Gennem diskussioner fremmes den studerendes erkendelse og det forudsættes at den studerende forbereder sig til disse ved læsning af tekster hjemme.

 

Der vil være fokus på flg. hovedområder:

  • Læring om forskellige videnskabsteoretiske tilgange som positivisme, postpositivisme, hermeneutik, socialkonstruktivisme, sensemaking og grounded theory.
  • Forståelse for konsekvenserne ved videnskabsteoretisk valg på henholdsvis ontologiske, epistemologiske og metodologiske plan
  • Forståelse for hvilke konsekvenser videnskabsteori har for den konkrete metodeanvendelse i forbindelse med løsningen af konkrete problemer
  • Forståelse for sammenhængen mellem videnskabsteori og den måde en videnskabelig artikel tilrettelægges og skrives på
  • Forståelse for sammenhængen mellem forskellige fagprofessioner og deres metodiske tilgang til problemløsning

 

Der vil være flere lærere tilknyttet undervisningen i faget, for at give de studerende en så differentieret forståelse af emnet som muligt.

Personlig udvikling

 

Evnen til at arbejde videnskabeligt og systematisk. Evnen til at forstå andre mennesker og baggrunden for deres meninger og problemløsningstilgang.

Faglige forudsætninger

 

Grundlæggende metode. F.eks. med udgangspunkt i Ib Andersens "Den Skinbarlige virkelighed".

Underviser

Kan oplyses ved henvendelse til uddannelsesleder

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningsformer: Forelæsninger samt præsentationer og diskussion på klassen

Dansk og engelsk

Litteratur

Artikelsamling

Læringsmetoder i %

 

Forelæsning/gæsteforelæsning                   15 %

Klassediskussioner                                    30 %

Studenterpræsentationer                            25 %

Gruppearbejde                                          30 %

Pensum

Se "litteratur"

IT-færdigheder

Ingen

Beståelseskrav

 

Bestået/ikke bestået - der anvendes intern censor

Kriterier for målopnåelse

 

Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det videnskabsteoretiske teoriområde ved kumulativt

 

  • at vise godt kendskab til forskellige videnskabsteoretiske tilgange.

 

  • at udvise god forståelse for disse og vurdere konsekvenserne ved at træffe et valg af videnskabsteoretisk retning

 

  • vurdere de forskellige videnskabsteoretiske retningers anvendelighed ved løsning af forskellige problemstillinger

 

  • vurdere konsekvenserne af videnskabsteoretisk valg for brug af teoretiske modeller

 

  • at kunne vurdere hvordan forskellige professioner vil løse forskellige problemstillinger

 

  • at kunne udarbejde et metodeafsnit indeholdende videnskabsteoretisk valg og præciserede den metodiske tilgang som grundlag for en bachelorafhandling

Studieordning og bedømmelse

E-ingeniøruddannelse (Powerline Communications)

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

E-ingeniøruddannelse (Vindteknisk linie)

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

E-ingeniøruddannelsen (IKT)

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

E-ingeniøruddannelsen (Interactive Systems Design)

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

E-ingeniøruddannelsen (Reguleringsteknisk linie)

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


 

Mundtlig.

 

Aflevering:

Forud for eksamen afleverer hver projektgruppe en opgavebeskrivelse for det projekt de arbejder på i COP3 og COP4 samt et tillæg, hvor gruppen reflekterer over metodiske tilgange i projektet samt videnskabsteoretiske forhold, eks. i forhold til den problemstilling der skal håndteres i projektet.

 

Kurset evalueres ved en mundtlig prøve og tager udgangspunkt i den skriftlige aflevering. Der eksamineres i hele det videnskabsteoretiske pensum. Der medvirker intern censor ved eksamen.