[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kurset er at give den studerende indsigt i forskellige videnskabsteoretiske tilgange til problemløsning. Desuden vil den studerende opnå forståelse for sammenhængen mellem videnskabsteoretiske retninger og metodeanvendelse ligesom de vil få en forståelse for forskellige professionskulturers videnskabsteoretiske tilgange til problemløsning og de konflikter og misforståelser dette kan give anledning til forskellige professionskulturer imellem. Den studerende vil også lære at vurdere alternative videnskabsteoretiske tilganges anvendelighed i forbindelse med løsning af konkrete problemstillinger.
I undervisningen vil der blive taget udgangspunkt i forskellige videnskabsteoretiske tilgange til problemløsning og vurdere konsekvenserne på henholdsvis det ontologiske, epistemologiske og metodologiske plan. Målet med undervisningen vil være at give de studerende en så dybdegående forståelse for videnskabsteori, at det giver dem en naturlig forståelse for videnskabsteori, at de naturligt vil finde en videnskabsteoretisk tilgang til enhver problemløsning ligesom de skal være i stand til at forstå andre professioner videnskabsteoretiske tilgang til problemløsning, og derved give dem et bedre grundlag for at indgå i samarbejde med disse. Grundet fagets abstrakte natur og forståelsesmæssige sværhedsgrad, vil undervisningen i høj grad være interaktivt. Gennem diskussioner fremmes den studerendes erkendelse og det forudsættes at den studerende forbereder sig til disse ved læsning af tekster hjemme.
Der vil være fokus på flg. hovedområder:
Der vil være flere lærere tilknyttet undervisningen i faget, for at give de studerende en så differentieret forståelse af emnet som muligt.
Evnen til at arbejde videnskabeligt og systematisk. Evnen til at forstå andre mennesker og baggrunden for deres meninger og problemløsningstilgang.
Grundlæggende metode. F.eks. med udgangspunkt i Ib Andersens "Den Skinbarlige virkelighed".
Kan oplyses ved henvendelse til uddannelsesleder
Undervisningsformer: Forelæsninger samt præsentationer og diskussion på klassen
Dansk og engelsk
Artikelsamling
Forelæsning/gæsteforelæsning 15 %
Klassediskussioner 30 %
Studenterpræsentationer 25 %
Gruppearbejde 30 %
Se "litteratur"
Ingen
Bestået/ikke bestået - der anvendes intern censor
Den studerende skal kunne gøre rede for tilegnet viden inden for det videnskabsteoretiske teoriområde ved kumulativt
Mundtlig.
Aflevering:
Forud for eksamen afleverer hver projektgruppe en opgavebeskrivelse for det projekt de arbejder på i COP3 og COP4 samt et tillæg, hvor gruppen reflekterer over metodiske tilgange i projektet samt videnskabsteoretiske forhold, eks. i forhold til den problemstilling der skal håndteres i projektet.
Kurset evalueres ved en mundtlig prøve og tager udgangspunkt i den skriftlige aflevering. Der eksamineres i hele det videnskabsteoretiske pensum. Der medvirker intern censor ved eksamen.