Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Urban Interaktion (Q3) ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: Kandidatkursus
  • Semester/kvarter: Q3
  • Timer per uge: Forelæsninger (3t/uge), holdøvelser (3t/uge)
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 28619

Formål

Deltagerne vil efter kurset have et grundlag for at forstå urbane rum, deres brug, begrænsninger, teorier og metoder til byrumsanalyser, samt hvordan interaktionsdesign kan skabe nye betingelser for oplevelse og social interaktion i det urban felt samt opnå detaljeret kendskab til udarbejdelsen af design-briefs og budgettering for urbane IT-projekters realisering. Kursets arbejdsform vil også træne deltagernes evne til at søge information på egen hånd, til at planlægge og gennemføre projekter, til at formidle og kommunikere faglige problemstillinger og til at læse og forstå videnskabelige artikler.

Indhold

Deltagerne vil efter kurset have opnået indsigt i og erfaring med urbane rum, deres brug, begrænsninger, teorier og metoder til byrumsanalyser, samt hvordan interaktionsdesign kan skabe nye betingelser for oplevelse og social interaktion i det urban felt. Kurset giver den studerende forståelse for menneskers brug af rum, baseret på analyser af nuværende praksisser og fremtidige brugsscenariers potentialer. Det urbane rum bruges af alle og er kendetegnet ved intensiv planlægning og uforudset anvendelse. “Brugeren af det urbane rum” er på ingen måde nogen klart defineret størrelse, idet enhver af os føler vi er en del af det og har adgang til det, selvom beboere i et kvarter kan føle større ejerskab over det end andre. Det urbane rum er med andre ord centrum for mange forskellige stakeholders og interesser. Kurset inddrager arkitektoniske teorier og metoder til at analysere byrum. Ved hjælp heraf skal de studerende udarbejde et design-brief som definerer en ønsket forandring af det urbane rum baseret på interaktive services og oplevelser inden for et udvalgt sted.

Faglige forudsætninger

3D Prototype fremstilling og Interaktive rum.

Underviser

Thomas Markusssen og Peter Krogh (kursusansvarlig)

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger og øvelser

Litteratur

Litteratur tilgængelig via Aula

Læringsmål

Deltagerne skal ved afslutningen af kurset kunne:

  • analysere eksisterende urbane rum og deres potentielle fremtidige brug.
  • evaluere og diskutere interactive design forslag til nye former for urban interaktion.
  • vurdere og planlægge teknologier og interaktive services som forandrer det urbane rum gennem brug.
  • hypotetisere og reflektere over fremtidig brug af en urban og social kontekst.

 

Eksamensterminer

Marts/april. Reeksamen efter aftale med underviseren.

Udbyder

Datalogisk Institut

Indgår i følgende studieordninger

IT

Tilmelding til undervisning

http://mit.au.dk

Bedømmelse

Skriftlig rapport, omfang 10 normalsider
7-skala, ekstern censur