[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Disciplinen har som mål at styrke de studerendes formidlingskompetencer og at øge deres bevidsthed om forbindelsen mellem form og indhold i idehistorisk formidling. Disse kompetencer vil blive opøvet såvel gennem praktiske øvelser (både skriftlige og mundtlige) som gennem teoretiske overvejelser. De praktiske skriveøvelser omfatter retoriske virkemidler (modtager, afsender, klart sprog, tone, stil og formuleringsmæssige faldgruber) og formkrav i forskellige relevante genrer (eksempelvis den videnskabelige artikel, essaytraditionen, kronik, læserbrev, anmeldelse af fagbog etc.). Den teoretiske del af disciplinen vil introducere metateoretiske refleksioner over idehistorisk formidling, herunder forholdet mellem retorik og filosofisk erkendelse. Derudover vil de studerende gennem forskellige praktiske øvelser i felten omsætte og formidle deres allerede erhvervede viden i forskellige kontekster (undervisning, radioprogram, journalistik, erhvervsliv, kulturarbejde etc.) Gennem disse forskellige øvelser, dialoger og teoretiske oplæg styrkes den studerendes evne til at forholde sig til og reflektere over egen faglighed som idehistoriker og forskellige handlemuligheder i forlængelse af netop denne faglighed.
Kandidatstuderende
Louise Fabian.
Seminar.
Ved seminar forstås en undervisningsform, hvori der kan forekomme kombinationer af gruppearbejde, studenteroplæg, skriveøvelser, holddiskussioner samt mindre projektarbejder.
Dansk.
Elfenbenstårnet - Universitetet mellem forskning og formidling
red. Rikke Schmidt Kjærgaard Aarhus Universitetsforlag 2006
Leif Becker Jensen
Den sproglige dåseåbner - om at formidle faglig viden forståeligt
Roskilde Universitetsforlag 2003
Passage
tidsskrift for litteratur og kritik nr. 28/29 1998 temanummer: Det gode essay
Georg Lukacs
Essayets væsen og form
fra
Sjælen og formerne
Rhodos 1979
Fortæl om din forskning. 10 gode råd. Interview med forskere om deres formidling af forskning.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling 2004. Udfærdiget af Tænketanken vedrørende Forståelse for forskning
Arild Linneberg
Den dekostruktive hygiene: Ei spøkelseshistorie fra det akademiske liv
fra
Bastardforsøk
Gyldendal Nordisk Forlag Oslo 1994
Leslie Flemming og Bruno Ingemann (red.)
Faglig formidling - praksis og konsekvenser
Roskilde Universitetsforlag 2003
Sokrates på skolebænken - en debatbog om skole og filosofi
Slagmarks Skyttegravsserie
K.E. Løgstrup
Højskolens nye fronter
i
Højskolen til debat
, red. Johannes Rosendahl, Gyldendal (1961)
Fredage kl. 11.00 - 14.00. Første gang den 4. februar 2011.
Bygn. 1465/lokale 616.
Undervisningsdeltagelse eller skriftlig opgave.
Nærmere bestemmelser:
Undervisningsdeltagelse betyder aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i den pågældende undervisning. Ved aktiv forstås, at man deltager i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige øvelser etc.). Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75 % af de udbudte timer jævnt fordelt over semesteret. Med tilfredsstillende forstås, at man har opnået det for beståelse af eksamen nødvendige niveau.
Såfremt den studerende ikke opfylder kravene til undervisningsdeltagelse, aflægges eksamen som en individuel, bunden prøve, hvor den studerende får stillet et spørgsmål inden for disciplinens pensum og besvarer dette.
Opgavens omfang er maks. 15 sider. Opgaven afleveres senest 10 dage efter spørgsmålets udlevering.