[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Den studerende skal tilegne sig viden om idrættens udvikling og betydning med særlig henblik på at kunne fortolke og formidle idræt som et historisk og kulturelt betinget fænomen. Kurset har herudover til formål at give den studerende kendskab til national og international idrætssociologi med henblik på at kunne forstå og forholde sig kritisk til idrætssociologiske undersøgelser. Endvidere skal den studerende opnå viden om humanistisk- og samfundsvidenskabelig metode med henblik på at kunne analysere idrætshistoriske og -sociologiske problemfelter.
Undervisningen omfatter:
Introduktion til historisk metode og til analysemodeller og teorier med relation til idrættens samfundsmæssige betydning.
Endvidere omfatter undervisningen en kropskulturhistorisk lang linje fra oldtiden frem til oplysningstiden, en præsentation af gymnastikkens og sportens gennembrud samt gennemgang af idrættens struktur og rolle i det senmoderne samfund. I den forbindelse inddrages organisatoriske, økonomiske og politiske forhold i international- og dansk idræt samt udvalgte idrætsaktiviteters historie.
Undervisninger veksler mellem forelæsninger og holdundervisning (gruppearbejde og studenterfremlæggelser).
Jan Kahr Sørensen (kursusansvarlig)
1 forelæsning a 2 lektioner og 1 holdtime a 2 lektioner pr. uge i 14 uger.
Kompendium til kurset.
Ordinær eksamen efter 4. kvarter. Reeksamen i august.
Bacheloruddannelsen i Idræt
Sidefag i Idræt
Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne
Hjemmeopgave på baggrund af centralt stillet opgave. Maks 12 sider.
Karakter efter 7-trinsskalaen
Ekstern censur