Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Humanistisk- og samfundsvidenskabelig idrætsteori (Q3+Q4) ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Grundkursus
  • Semester/kvarter: 3. & 4. kvarter (1. studieår)
  • Timer per uge: 4
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Naturvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26795

Formål

Den studerende skal tilegne sig viden om idrættens udvikling og betydning med særlig henblik på at kunne fortolke og formidle idræt som et historisk og kulturelt betinget fænomen. Kurset har herudover til formål at give den studerende kendskab til national og international idrætssociologi med henblik på at kunne forstå og forholde sig kritisk til idrætssociologiske undersøgelser. Endvidere skal den studerende opnå viden om humanistisk- og samfundsvidenskabelig metode med henblik på at kunne analysere idrætshistoriske og -sociologiske problemfelter.

Indhold

Undervisningen omfatter:

Introduktion til historisk metode og til analysemodeller og teorier med relation til idrættens samfundsmæssige betydning.

Endvidere omfatter undervisningen en kropskulturhistorisk lang linje fra oldtiden frem til oplysningstiden, en præsentation af gymnastikkens og sportens gennembrud samt gennemgang af idrættens struktur og rolle i det senmoderne samfund. I den forbindelse inddrages organisatoriske, økonomiske og politiske forhold i international- og dansk idræt samt udvalgte idrætsaktiviteters historie.

Undervisninger veksler mellem forelæsninger og holdundervisning (gruppearbejde og studenterfremlæggelser).

Faglige forudsætninger

Underviser

Jan Kahr Sørensen (kursusansvarlig)

Undervisnings- og arbejdsform

1 forelæsning a 2 lektioner og 1 holdtime a 2 lektioner pr. uge i 14 uger.

Litteratur

Kompendium til kurset.

Eksamensterminer

Ordinær eksamen efter 4. kvarter. Reeksamen i august.

Indgår i følgende studieordninger

Bacheloruddannelsen i Idræt

Sidefag i Idræt

Læringsmål

Ved kursets afslutning forventes den studerende at kunne

  • Redegøre for idrætshistoriske og -sociologiske problemstillinger samt for udvalgte teorier i tilknytning hertil.
  • Analysere idrætshistoriske og -sociologske fænomener ved hjælp af teorier fra pensum samt humanistiske- og samfundsvidenskabelige metoder
  • Diskutere sociologiske teoriers anvendelighed til studier af forskellige idrætslige fænomener
  • Perspektivere den aktuelle idrætspraksis med henblik på dens historiske betingethed og forandringspotentiale.

Bedømmelse

Hjemmeopgave på baggrund af centralt stillet opgave. Maks 12 sider.

Karakter efter 7-trinsskalaen

Ekstern censur