[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
De studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder:
Gennem arbejdet med den faglige substans skal de studerende erhverve sig følgende faglige og sociale kompetencer:
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Der arbejdes med teori, metoder og teknikker med hovedvægt på en eksperimentel tilgang til designprocessen. Omdrejningspunktet er en brugs- og kontekstorienteret tilgang til design. Det tematiseres, hvorledes valget og tilrettelæggelsen af den enkelte designaktivitet afhænger af den situation, der designes både i og til. Endvidere tematiseres det, hvorledes der etableres en designproces hvor fremdriften sikres gennem arbejde med udarbejdelse af designmateriale (scenarier, mock-ups, prototyper, etc.) og hvordan disse kan anvendes som udgangspunkt for designkollaboration designere og brugere imellem.
Rune Nielsen
Undervisning veksler mellem forelæsninger, tutorials, og praktiske og teoretisk øvelser
DOURISH, P. 2004: "What we talk about when we talk about context", I: Pers Ubiquit Comput, 8. s. 19-30
EHN, P. & KYNG, M. 1991: "Cardboard Computers: Mocking-it-up and hands-on the future",
I: Design at Work: Cooperative Design of Computer Systems
.
GREENBAUM, J. and KYNG, M. (Eds.) Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates. 169-195
ERIKSSON, E.; LYKKE-OLESEN, A.; LUDVIGSEN, M. & NIELSEN, R. 2006: "Be there or be Square: a Method for Extreme Contextualisation of Design",
I: DSR2006, Design Research Society, International Conference in Lisbon
FLOYD, C. 1984: "A Systematic view of Prototyping",
I: Approaches to Prototyping
BUDDE, R.; KUHLENKAMP, K.; MATHIASSEN, L. & ZULLIGHOVEN, H. (Eds.).: Springer-Verlag. Berlin. s. 1-18. ISBN: 0-387-13490-5
GAVER, W.; BOUCHER, A.; PENNINGTON, S. & WALKER, B. 2004A: "Cultural probes and the value of uncertainty",
I: interactions archive. Volume 11 , Issue 5
(September + October 2004). s. 53-56, ISSN:1072-5520
KRIPPENDORF, K. 1989: "On the Essential Context of Artifacts or on the Proposition That"
"Design is Making Sense og (Things)",
I: Design Issues, Vol. 5, No. 2. s. 9-30
KUUTTI, K. 1995: "Work Processes: Scenarios as a Preliminary Vocabulary",
I: Scenario-Based Design: Envisioning Work and Technology in System Development
.
CAROLL, J. M. (Eds.). New York: John Wiley and Sons, Inc.
og uddrag fra f.eks.:
MCCARTHY, J. & WRIGHT, P. 2004:
Technology as Experience,
MIT press. Massachusetts Institute of Technology. ISBN: 0-262-13447-0
McCULLOUGH, M. 2005:
Digital Ground - Architecture, Pervasive Computing, and Environmental Knowing,
MIT press. Massachusetts Institute of Technology. ISBN: 0-262-13435-7
SCHÖN, D. A. 1987:
Educating The Reflective Practitioner,
Jossey-Bass Inc. publishers, San Fransisco. ISBN: 1-55542-220-9
Prøven er en skriftlig eksamen med nærmere bestemmelser:
a) Under forudsætning af aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i undervisningen (75% tilstedevær samt godkendt aflevering af obligatoriske opgaver) er prøven en fri, skriftlig opgave. Den skriftlige opgave kan udarbejdes i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. I en gruppe indgår normalt 2-4 studerende. Omfanget skal være 20-25 sider pr. studerende. Efter aftale med eksaminator kan der afleveres et produkt som en del af besvarelsen. Omfanget af opgaven er i så fald 15-20 sider pr. eksaminand. Opgaven kan, efter aftale med eksaminator, udarbejdes i tilknytning til eksterne partnere, eksempelvis en virksomhed eller lignende.
Prøveform
: Fri skriftlig opgave
Censur og bedømmelse
: Intern censur; 7-skala.
Vægtning
: 20 ECTS
b) Uden undervisningsdeltagelse er prøven en bunden skriftlig opgave. Omfanget skal være 30-35 sider ekskl. bilag. Efter aftale med eksaminator kan der afleveres et produkt som en del af besvarelsen.
Prøveform
: Bunden skriftlig opgave
Censur og bedømmelse
: Intern censur; 7-skala.
Varighed:
4 uger
Vægtning
: 20 ECTS