Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

IT og Innovationsledelse ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat  
  • Semester/kvarter: Semester  
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29613

Formål

Formålet med kurset er at skabe teoretisk indsigt og praktisk erfaring mht de organisatoriske aspekter af innovationsprocesser i virksomheder, set i lyset af nye strukturer for dette i et globaliseret videnssamfund.
Det er kursets faglige mål at de studerende, gennem empiriske studier af innovation i praksis, udfordres og udvikler kompetencer til at gennemføre ledelse af innovationsforløb. Med dette udgangspunkt vil de afslutningsvis bliver udfordret til at reflektere over strukturelle forhold, metoder og processer, som basis for den afsluttende eksamen.

 

Indhold

'Innovation' har som forskningsfelt og praktisk disciplin et tværfagligt afsæt, som passer utrolig godt med den informationsvidenskabelige faglighed. Her blandes designmetoder, teknologiforståelse, organisationsteori, ledelse og forretningsforståelse. Evnen til at kombinere disse felter er således basis for innovationsprocesser og ledelsen af disse.

Innovation handler ofte, og terminologisk set, om at skabe noget, som har muligheden for at indgå i forandringer som ændrer den måde vi lever på. Ledelse af innovation handler om de organisatoriske sider af denne proces, som f.eks organisationers evne til at tilegne sig ny viden og omsætte dette til nye produkter og services. Innovationsledelse er derfor en disciplin, som både indeholder en række kreative elementer, såvel som flere formalistiske greb med fokus på at sikre en god balance mellem formelle og eksperimentelle processer, forretningsmodeller og samfundsforståelse.

Spørgsmål som vil blive berørt på kurset er emner som : Hvordan organiseres og ledes innovationsforløb? Hvilken rolle spiller læring? Hvad er 'åben innovation' ? Hvorfor er blevet en trend at forære det hele væk? (som f.eks i open source ), ? Hvordan indgår sociale teknologier (web 2.0) i social innovation? Kan man tale om en 'grøn innovationsmodel' og hvilken slags innovationspolitik handler det om? Af perspektiverende emner skal vi bl.a. arbejde med innovation set i lyset af netværks og vidensamfundet, og beskæftige os med IT-Byen Katrinebjerg som 'Innovations-klynge'.

Den teoretiske baggrund for kurset vil være to-delt. Vi skal både dykke ned i forskningen indenfor de metodiske og operationelle sider af innovationsstrategier og processer, samt relevante områder indenfor vidensledelse, forretning og kreativitet. Derudover, og for også at sikre en bredere teoretisk ramme, vil der også blive inkluderet litteratur med fokus på den sociale konstruktion af viden, science & technology studies, kognitionsprocesser, samarbejde og ledelse, samt metodiske områder indenfor udvikling af IT.

Endvidere vil kursets indhold være funderet i underviserens erfaring med forskningsprojekter og innovationsledelse fra både mindre udviklingsforløb og internationale projekter.

 

 

Faglige forudsætninger

Ingen specifikke

 

Underviser

Jonas Kroustrup

 

Undervisnings- og arbejdsform

En kombination af forelæsninger, workshop/seminar, samt besøg af personer som enten forsker eller arbejder med innovation.

 

Dansk

 

Litteratur

Eksempler på litteratur :
Akrich, M., M. Callon, et al. (2002). "The Key to Success in Innovation Part I: The Art of Interessement." International Journal of Innovation Management 6(2): 187-206.
Akrich, M., M. Callon, "The Key to Success in Innovation Part II: The Art of Choosing Good Spokespersons." International Journal of Innovation Management 6(2) p. 207-225.
Valerie Chanal (1999) " Methods for studying innovation processes: Towards a complementarity between organizational and cognitive perspectives" European Journal of Economic and Social Systems 13 N° 1 (1999) pp. 41-58
Cooper , Robert G. (2008) "The Stage-Gate Idea- to-Launch Process-Update, What's New and NexGen Systems," J. Product Innovation Management, Volume 25, Number 3, May 2008, pp 213-232
Clayton M. Christensen, Stephen P. Kaufman, and Willy C. Shih (2008) "Innovation Killers" Harvard Business Review | January 2008Eriksson, Mats (2005) " State-of-the-art in utilizing Living Labs approach to user-centric ICT innovation - a European approach", Luleå University of Technology, Sweden
Hippel, Eric von (2005) "Open source software projects as user innovation networks - no manufacturer required." in Perspectives on Free and Open Source Software, edited by J. Feller, B. Fitzgerald, S. Hissam, and K. Lakhani. Cambridge: MIT Press.
Karlsson, Bo mfl. " Wireless Foresight, scenarios of the mobile world in 2015", Wiley 2003
Kroustrup, Jonas m.fl " The MaXi-project: User-driven innovation in Ambient Assisted Living - towards an
experimental needs analysis of services.", paper delivered at the P-Health international conference.
Sundbo, Jon (2005) "Part I : Management of Innovation - Are We Looking at the Right Things?"
Laestadius, Staffan (2005) "The Rise and Fall of Management of Innovation. The Transformation of a Concept and of Management Practice in the Knowledge Economy" begge fra : Jon Sundbo, Andrea Gallina, Göran Serin and Jerome Davis (eds.): Contemporary management of innovation : are we asking the right questions?", London (PalgraveMacmillan)
Tatnall, Arthur (2009) " Innovation Translation and Innovation Diffusion: A Comparison of Two Different Approaches to Theorising Technological Innovation", International Journal of Actor-Network Theory and Technological Innovation, Vol. 1, Issue 2Wesley M. Cohen; Daniel A. Levinthal (1990) Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation" , Administrative Science Quarterly, Vol. 35, No. 1, Special Issue: Technology, Organizations, and Innovation. (Mar., 1990), pp. 128-152.

 

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja.
Som en central del af kurset skal de studerende arbejde med et konkret innovationsstudie.
Underviser vil være behjælpelig med at knytte kontakt til virksomheder (private og offentlige).

 

Kan indgå i uddannelsen som:

INFlinje a: VOS, valgfag
DD linje a og b: valgfag
Audiodesign: valgfag

 

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design, audio design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur


Ifølge studieordning