Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Vidensdeling i organisationer ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning: 30  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29612

Formål

Målet med kurset er, at den studerende kan:

• organisere organisations- og samarbejdsformer, der understøtter vidensdeling, videnskonstruktion og organisationsudvikling

• tilrettelæge digitale medier til understøttelse af bestemte organisations- og samarbejdsformer

• analysere og vurdere konkrete digitale mediers potentialer ud fra forskellige teoretiske forståelser af vidensdeling

• anvende forskellige digitale medier med henblik på vidensdeling

• forstå forskellige teoretiske tilgange til vidensdeling

• forstå sammenhænge mellem organisations- og samarbejdsformer og vidensdeling

 

Indhold

Formål
På kurset behandles problemstillingen: Hvordan organiseres vidensdeling i organisationer, og hvordan tilrettelægges digitale medier til understøttelse af vidensdeling?

Fagligt indhold
Kurset fokuserer på teorier, der sætter spørgsmålstegn ved traditionel knowledge management, hvis fokus er lagring og distribution af information. Mange virksomheder har investeret store summer i tekniske vidensdelingssystemer uden den store succes. Kurset anlægger en anderledes vinkel ved at koble vidensdeling til sociale processer og organisationsformer. Samtidig betragtes vidensdeling som et integreret aspekt af en organisations fælles videnskonstruktion og organisationsudvikling.

Kursets problemstilling behandles praktisk såvel som teoretisk. Udgangspunktet er et praktisk aspekt, der består i et overblik over en række konkrete digitale medier, der potentielt kan understøtte vidensdeling.

Kurset fokuserer på sociale medier, der understøtter personaliseret og social anvendelse - blandt andet weblogs, wikier, diskussionsfora, rss og social bookmarking.

Det teoretiske arbejde består i en behandling af spørgsmål som: Hvad er vidensdeling, og hvad er mulighederne og betingelserne for at dele viden? Hvordan skabes de rette betingelser for videnskonstruktion og organisationsudvikling?

Formålet med det teoretiske arbejde er at diskutere, hvilke organisations- og samarbejdsformer der understøtter vidensdeling. Teorierne anvendes til at diskutere, hvordan digitale medier kan medvirke til at skabe en organisatorisk infrastruktur for vidensdeling, der fokuserer på sociale processer og personlige relationer.

 

Faglige forudsætninger

Underviser

Christian Dalsgaard

 

Undervisnings- og arbejdsform

Oplæg
Gruppearbejde
Diskussion

 

Dansk

 

Litteratur

Oplyses senere

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

Ja

 

Kan indgå i uddannelsen som:

INFlinje a og b: KFL og valgfag
MED: Medie- og samfundsteori og medieæstetik eller Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse eller valgfag.
DD linje a og b: specialisering og valgfag
cand public: valgfag

 

ECTS-vægt

10 eller 20 ECTS

 

Studieordning og bedømmelse

Fagpakke: Digital æstetik og specifikke genrer

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i digital design

  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i informationsvidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - samfund, kultur og medier

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordningen