[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Overtegnet
Kurset giver den studerende kompetencer i:
• anvendelsen af sociale medier som organisatorisk strategi.
• kommunikations- og kampagneplanlægning med online sociale netværk som medie.
• etableringen af online relationer mellem organisation og netbruger.
• analyse af de sociale dynamikker, som danner udgangspunkt for kommunikationen i sociale medier.
Organisationers brug af sociale medier er ofte præget af manglende teoretisk fundering og manglende evne til at overskue konsekvenserne af kommunikationen. Kurset vil udfylde det videnskabelige tomrum, der er på området, ved at applicere eksisterende teori på nyere webfænomener som fx Facebook, Twitter, Delicoius, StumbleUpon, LinkedIn, Foursquare og YouTube.
Der vil i løbet af kurset være mulighed for at arbejde med egne projekter og inddrage eventuelle erhvervspartnere.
Som en del af forløbet vil vi blandt andet diskutere:
• strategisk udnyttelse af online communities: Hvilke anvendelsesmuligheder er der for organisationer i online communities, og hvordan skaber man et community omkring sig ved at bruge sociale medier?
• sociale dynamikker: Hvad betyder sociale medier for almindelig menneskelig interaktion, og hvordan skal det takles af den kommunikerende organisation?
• de enkelte tjenesters forskellighed: sociale medier har en række fællestræk, men de har ligeså mange forskelligheder og derfor også vidt forskellige anvendelsesmuligheder for organisationer.
• sociale medier og troværdighed: Hvis en organisation ikke formår at fremstå kompetente og troværdige i deres anvendelse af sociale medier, risikerer de at opleve en række negative konsekvenser af brugen.
BA
Janus Holst Aaen
Diskussion
Gruppearbejde
Projekter
Forelæsninger
Dansk
Oplyses senere
Ja
INF linje a og b: KFL og valgfag
MED: Medie- og samfundsteori og medieæstetik eller Mediesystemanalyse og kommunikationstilrettelæggelse eller valgfag.
10 eller 20 ECTS
Ifølge studieordningen