Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

IT-didaktisk design ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: Torsdage 10.00-16.00
  • Deltagerbegrænsning: Max 20 deltagere
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25303

Undervisningsplan i pdf format

Undervisningsplan F11

Formål

At den studerende får kendskab til teorier og praksisfelter relateret til it-didaktik, undervisning og teknologi, herunder etiske og praktiske aspekter af it-didaktik. Dette modul ligger i forlængelse af modul 1 'It og læring'. Modul 1 har fokus på læring , mens dette modul har fokus på undervisning og på den læring, der finder sted i grupper i eksempelvis undervisnings­sammenhæng og i en praksis på arbejdspladsen, det vil sige læring som en gruppe-, projektorienteret og netværksorganiseret proces.

Gennem undervisningen bliver den studerende i stand til at:

  • Identificere, formulere, analysere og vurdere aspekter af egen (undervisnings)praksis i relation til it-didaktisk design.
  • Formulere principper med henblik på at identificere, formulere, analysere og vurdere principper for udvikling og it-didaktisk design af eksperimenterende undervisning i eksempelvis fleksible læringsmiljøer.
  • Designe undervisningsprocesser med anvendelse af relevante former for it-understøttelse af læring.
  • Begrunde undervisningens indhold med udgangspunkt i forudsætningerne hos de, der skal undervises.
  • Indgå i dialog med andre faglige perspektiver.

 

Indhold

Dette modul har fokus på teorier om didaktisk design, kommunikation, kultur og samfund - herunder etablering af eksperimenterende former for it-understøttelse af læring i og uden for uddannelsesinstitutioner. Eksempelvis design, der faciliterer netmedierede samarbejdsprocesser og projektarbejdsformer, herunder kollaborative processer, vidensdeling og community building.
Modulet introducerer til teorier om, didaktik og didaktisk design af læringsmiljøer og til perspektiver på it-didaktisk design - herunder, æstetiske, narrative, dramaturgiske, kommunikative og organisatoriske positioner samt interaktionsdesign.
Desuden har modulet fokus på metoder til undersøgelse og evaluering af undervisning

Faglige forudsætninger

Underviser

Modulkoordinator Mie Buhl mib@dpu.dk  og Ingelise Flensborg ingelise@dpu.dk

dansk.

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning / seminarer med oplæg, diskussion  og værkstedstimer, samt vejledning.

Litteratur

Se undervisningsplanen

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i it-didaktisk design

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for nærmere information