Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Projekt ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Kandidat
  • Semester/kvarter: Forår
  • Timer per uge: Udvalgte tirsdage kl 10-16
  • Deltagerbegrænsning: Max 20 deltagere
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 25304

Undervisningsplan

undervisningsplan i pdf format F11

Formål

At den studerende oparbejder kompetencer i praktisk udøvelse af og akademisk refleksion over identifikation og analyse af relevante problemstillinger inden for det it-didaktiske felt, ligesom den studerende kvalificerer sine erfaringer med og metodiske refleksioner over empirisk forskning inden for det it-didaktiske felt.

At den studerende tilegner sig viden om identifikation af relevante it-didaktiske problemstillinger og i relation hertil bliver i stand til at designe, gennemføre og konkludere på undersøgelse af en it-didaktisk problemstilling.

Via projektarbejdet bliver den studerende i stand til at:

  • Designe, planlægge og gennemføre en teoretisk-baseret empirisk undersøgelse af it-anvendelse i relation til undervisning og/eller læring og/eller kommunikation, videndeling og samarbejde.
  • Uddrage og metodisk reflektere centrale, teoretisk baserede tolkninger af en empirisk undersøgelse
  • Uddrage og præsentere relevante tolkninger med henblik på kvalificerede overvejelser over teknologiers læringspotentialer.
  • Træffe beslutninger om og - om nødvendigt - gennemføre undersøgelser, der fremskaffer et tilstrækkeligt beslutningsgrundlag for ændring af it-didaktisk design og/eller evaluering af undervisning, læring, kommunikation, videndeling og/eller samarbejde.

Indhold

Omdrejningspunktet for modulet er de studerendes selvstændige projektarbejde med en empirisk undersøgelse af en problematik i relation til it-didaktisk design. Der vil på modulet blive afholdt temaseminarer i relation til de studerendes konkrete projekter. Et element på disse seminarer vil være sammenhængen mellem forskningsspørgsmål, teoretiske forståelser, metodeovervejelser, anvendelse af forskningsmetoder samt analyse- og formidlingsmetode. Der vil være løbende fokus på integration af it, dels som element i den undersøgte empiri, dels som led i arbejdet med empiriindsamling og -bearbejdning.

Faglige forudsætninger

Underviser

Modulkoordinator: Rikke Ørngren Rior@dpu.dk  og Mikala Hansbøl mhan@dpu.dk

Undervisnings- og arbejdsform

Temaseminarer med oplæg, øvelser og gensidig respons, og vejledning.

Dansk, men der kan forekomme dele af undervisningen på engelsk

Litteratur

Kompendie kan købes på biblioteket på DPU

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i it-didaktisk design

  • Fri.hj.opg.grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Se studieordningen for yderligere information.