Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

ITA: Sprogfærdighed I: Fonetik og sprogproduktion (ba) ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 2
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 27720

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:

  • demonstrerer sikkerhed i brug af talesprogets fundamentale  former og konstruktioner.
  • viser sikkerhed i det centrale ordforråd.
  • dokumenterer forståelse af talt italiensk.
  • behersker korrekt udtale.
  • kan formulere centrale fonologiske regler.
  • kan transskribere en italiensk tekst til lydskrift.
  • kan redegøre for forholdet mellem lyd, fonem og skrift.
  • kan redegøre for forskelle og ligheder mellem det italienske og det danske lydsystem.
  • har kendskab til grundlæggende fonetisk og fonologisk terminologi.

Indhold

Formålet med disciplinen er at give en praktisk og teoretisk indføring til mundtligt italiensk og udtale. Der gives en introduktion til teoretisk og anvendt fonetik, herunder omsættelse af tekst til lydskrift, opstilling af enkle regler for hhv. de italienske enkeltlyde og for lyd i sammenhængende tale samt sammenligning mellem disse og de tilsvarende danske strukturer. Der arbejdes desuden med dagligdags kommunikation, samtale og dialog. Sprognormen er standarditaliensk (toskansk).

Faglige forudsætninger

Ingen

Underviser

Loredana Carloni

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gennemføres som forelæsninger, dialog og diskussioner samt praktiske øvelser. Der gives et antal øvelsesopgaver. Der trænes i mundtlig sprogproduktion og i udtale i form af diskussioner, mundtlige oplæg samt praktiske øvelser. Der lægges vægt på arbejdsformer der fremmer den studerendes aktive mundtlige sprogfærdighed. Vær opmærksom på at undervisningen påbegyndes i 1. semester og afsluttes i 2. semester.

Italiensk og dansk

Litteratur

Iørn Korzen & Paolo Achille (eds.), 2005, Tipologia linguistica e società, Franco Cesati Editore.

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i italiensk sprog, litteratur og kultur

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Undervisningsdeltagelse indbefatter ud over tilstedeværelse til
75 % af undervisningen at der udarbejdes følgende skriftlige
opgaver: flere korte transskriptioner og flere fonetikteoretiske
redegørelser, som hver for sig skal opnå godkendelse af
underviseren. Derudover holdes flere mundtlige emnebaserede
oplæg, som hver for sig skal opnå godkendelse af underviseren.
Der ydes ligeledes en kort højtlæsningspræstation med vægt på
for dansktalendes typiske udtalevanskeligheder; denne præstation
skal ligeledes opnå godkendelse af underviseren.