[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på, i hvor høj grad den studerende:
Formålet med disciplinen er at give en praktisk og teoretisk indføring til mundtligt italiensk og udtale. Der gives en introduktion til teoretisk og anvendt fonetik, herunder omsættelse af tekst til lydskrift, opstilling af enkle regler for hhv. de italienske enkeltlyde og for lyd i sammenhængende tale samt sammenligning mellem disse og de tilsvarende danske strukturer. Der arbejdes desuden med dagligdags kommunikation, samtale og dialog. Sprognormen er standarditaliensk (toskansk).
Ingen
Loredana Carloni
Undervisningen gennemføres som forelæsninger, dialog og diskussioner samt praktiske øvelser. Der gives et antal øvelsesopgaver. Der trænes i mundtlig sprogproduktion og i udtale i form af diskussioner, mundtlige oplæg samt praktiske øvelser. Der lægges vægt på arbejdsformer der fremmer den studerendes aktive mundtlige sprogfærdighed. Undervisningen forløber over 2 semestre.
Italiensk og dansk
Iørn Korzen & Paolo Achille (eds.), 2005, Tipologia linguistica e società, Franco Cesati Editore.
Undervisningsdeltagelse indbefatter ud over tilstedeværelse til
75 % af undervisningen at der udarbejdes følgende skriftlige
opgaver: flere korte transskriptioner og flere fonetikteoretiske
redegørelser,som hver for sig skal opnå godkendelse af
underviseren. Derudover holdes flere mundtlige emnebaserede
oplæg, som hver for sig skal opnå godkendelse af underviseren.
Der ydes ligeledes en kort højtlæsningspræstation med vægt på
for dansktalendes typiske udtalevanskeligheder; denne præstation
skal ligeledes opnå godkendelse af underviseren.