Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Filmkultur: Filmmediets kulturelle og kommercielle paratekster og diskursfællesskaber ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: kandidat  
  • Semester/kvarter: semester  
  • Timer per uge:
  • Deltagerbegrænsning:
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29887

Formål

Kurset kan tages som 10 eller 20 ECTS
Formålet med kurset er, at den studerende opnår teoretisk viden om og analytisk indsigt i filmkultur gennem analyse af og refleksion over relationen mellem filmmediet og dets kulturelle og kommercielle paratekster og diskursfællesskaber.
Kurset har følgende læringsmål:
Ved bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:(
• er i stand til at udvælge, afprøve og diskutere relevante teorier og metoder
• er i stand til at argumentere for valg og fravalg af empiri i relation til genstandsfeltet
• viser færdigheder i selvstændigt at kunne orientere sig inden for, analysere, diskutere og fremstille et selvvalgt emne inden for feltet ved hjælp af relevant teori
Kompetencer:(Målet er, at den studerende:(
• kan analysere og vurdere samspillet mellem et medieprodukt, dets kulturelle og kommercielle paratekster og målgrupper.
• kan analysere et udvalg af medietekster på tværs af forskellige medieplatforme og anvende relevant teori og metode hertil. (

 

Indhold

Avatar (2009) kom på alles læber, da den i løbet af seks uger slog Titanics (1997) rekord, som den mest solgte film i verdenshistorien målt i box office sales. I kølvandet på denne supertanker fulgte ikke blot massiv presseomtale, men også en lind strøm af online fanfora, hvor filmens univers dyrkes lidenskabeligt.
At en film bliver et kultartefakt rejser en række interessante spørgsmål: Hvilke faktorer har betydning for, at der opstår hype omkring en film? Hvilken relation er der mellem markedsføring, presseomtale, diskursfællesskaber og filmen som værk? Det er emner, vi vil beskæftige os med i faget, hvor vi undersøger de kulturelle og kommercielle faktorer, der er konstitueret af og konstituerende for filmkultur(er). Fagets metodiske udgangspunkt er teoridannelserne om paratekster. Paratekster er tekster, der lægger sig omkring en hovedtekst og føjer ekstra betydning til den, fx filmplakater, filmtitler, trailers, filmanmeldelser mv. Derfor skal vi indledningsvis diskutere centrale paratekstteoriers relevans og anvendelsespotentiale i forhold til tværmedial medietekstanalyse samt indkredse begrebet 'filmkultur' gennem teorier om filmproduktion, kulturjournalistik, medialisering, moderne forbrugskultur mv. Efterfølgende skal de studerende arbejde projektorienteret med analyse af en selvvalgt film, dens paratekster og diskursfællesskaber. Dette indebærer udvælgelse, præsentation og diskussion af empiri og relevante teorier og analysemetoder, fx genreteori, stilistisk filmanalyse, diskursanalyse, semiotik, retorik mv. Projektet munder ud i den egentlige eksamensopgave, og undervejs vil de studerende modtage feedback både fra hinanden og underviser.

 

 

Faglige forudsætninger

Det forudsættes, at de studerende har et grundlæggende kendskab til medietekstanalytiske teorier og metoder.

 

Underviser

Jens Amdi

 

Undervisnings- og arbejdsform

Forelæsninger
Gruppearbejde
Selvstændigt projektarbejde
Workshops

 

Dansk

 

Litteratur

Kommer senere

 

Har de stud. mulighed for at samarb. med en ekstern partner

På eget initiativ ja

 

Kan indgå i uddannelsen som:

Sidefag i film og tv: valgfag

Medievidenskab: Metodeteori og medieproduktionsanalyse eller Medie- og samfundsteori og medieæstetik eller valgfag.

Cand. Public: valgfag

 

ECTS-vægt

10 eller 20 ECTS

 

Studieordning og bedømmelse

2. del af sidefaget i film og TV

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - analytisk journalistik

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i journalistik - samfund, kultur og medier

  • ingen eksamen, bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • ingen eksamen, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i media communication and cultural studies

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Kandidatuddannelsen i medievidenskab

  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Bunden hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter Bestået/ikke bestået med intern censur
  • Fri hj.opg., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Sidefaget i film og tv

  • Bunden hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + praktisk ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


I følge studieordningen