[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationerne vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:
Græsk 2 skal bringe den studerende op på det faglige niveau, som er nødvendigt for at påbegynde den sproglige del af det Klassisk filologiske studium. Kurset består af 2 delkurser: En hoveddel samt et kursus, der introducerer de studerende til græsk heksameterpoesi (Homer og eventuelt Hesiod). Målet med undervisningen i græsk poesi er, at de studerende opnår et grundlæggende kendskab til den homeriske og episke dialekt, samt får et grundlæggende kendskab til skandering og metrisk oplæsning af græsk heksameterpoesi. Der arbejdes i undervisningen med forskellige læsestrategier: Statarisk, kursorisk og der læses oversættelser, hvor formuleringer og kernesteder undersøges og verificeres i den græske tekst. Til perspektivering kan inddrages græske og romerske monumenter (arkitektur, maleri og skulptur).
Den studerende kan først indstille sig til prøverne i Græsk 2 og Latin 2 når prøverne i Græsk 1 og Latin 1 er bestået.
NN
Holdundervisning med øvelser i grammatik, oversættelse, oplæsning og fortolkning
Dansk
Homer, Xenophon
Prøven aflægges på én af følgende måder:
Ved tilfredstillende undervisningsdeltagelse er prøven er bunden
mundtlig prøve. Eksamensopgaven stilles i ukendt tekst (mellem
1/4 og en 1/3 normalside), der skal have relation til det
opgivne tekstpensum. Eksaminationen foregår som en dialog under
eksaminators ledelse. Der prøves i oplæsning, oversættelse og
sproglig analyse, og tekststykket diskuteres indholdsmæssigt.
Hjælpemidler: Eksaminanden må under forberedelsen medbringe
grammatikker, de i undervisningen udleverede grammatik-ark og
ordbøger, der er benyttet i undervisningen.
Prøver, der aflægges på baggrund af undervisningsdeltagelse
forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i
den pågældende undervisning. Ved aktiv forstås, at man deltager
i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig
forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.).
Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75 % af de udbudte
timer jævnt fordelt over semestret. Med tilfredsstillende
forstås, at man har opnået det for beståelse af eksamen
nødvendige niveau.