Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

KLA Latinsk propædeutik 2 (ba-tilvalg) ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA-tilvalg  
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 5 timer i 15 uger 
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 27791

Formål

Ved bedømmelsen af prøvepræstationerne vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:

  • Dokumenterer viden om latinsk morfologi, syntaks og basal viden om sproghistorie
  • Demonstrerer færdighed i at oversætte latinske originaltekster samt fortrolighed med oplæsningen af latin
  • Demonstrerer færdighed i brugen af fagets hjælpemidler: Ordbøger, grammatikker og paralleloversættelser
  • Demonstrerer kendskab til de latinske teksters historiske og kulturhistoriske kontekst og evne til at perspektivere dem i forhold til såvel den antikke som senere europæisk kultur

Indhold

Latin 2 skal bringe den studerende op på det faglige niveau, som er nødvendigt for at påbegynde den sproglige del af det Klassisk filologiske studium. Kurset består af 2 delkurser: En hoveddel samt et kursus, der introducerer de studerende til latinsk heksameterpoesi (Vergil og Ovid). Målet med undervisningen i latinsk poesi er, at de studerende opnår et grundlæggende kendskab til latinsk heksameterpoesi, herunder skandering og oplæsning. Der arbejdes i undervisningen med forskellige læsestrategier: Statarisk, kursorisk og der læses oversættelser, hvor formuleringer og kernesteder undersøges og verificeres i den latinske tekst. Til perspektivering kan inddrages græske og romerske monumenter (arkitektur, maleri og skulptur).

Faglige forudsætninger

Den studerende kan først indstille sig til prøverne i Græsk 2 og Latin 2 når prøverne i Græsk 1 og Latin 1 er bestået.

Underviser

Per Overgaard

Undervisnings- og arbejdsform

Holdundervisning med øvelser i grammatik, oversættelse, oplæsning og fortolkning

Dansk

Litteratur

Caesar, Vergil

Studieordning og bedømmelse

Bachelortilvalget i græsk

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Bachelortilvalget i latin

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Bacheloruddannelsen i klassisk filologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i klassisk arkæologi

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i latin

  • Mundtlig, bedømt efter 7-skala med intern censur


Ved tilfredsstillende undervisningsdeltagelse er prøven en
bunden mundtlig prøve. Eksamensopgaven stilles i ukendt tekst
(mellem 1/4 og en 1/3 normalside), der skal have relation til
det opgivne tekstpensum. Eksaminationen foregår som en dialog
under eksaminators ledelse. Der prøves i oplæsning, oversættelse
og sproglig analyse, og tekststykket diskuteres indholdsmæssigt.
Hjælpemidler: Eksaminanden må under forberedelsen medbringe
grammatikker, de i undervisningen udleverede grammatik-ark og
ordbøger, der er benyttet i undervisningen.

Prøver, der aflægges på baggrund af undervisningsdeltagelse
forudsætter aktiv, regelmæssig og tilfredsstillende deltagelse i
den pågældende undervisning. Ved aktiv forstås, at man deltager
i de med undervisningen forbundne aktiviteter (almindelig
forberedelse, mundtlige oplæg, mindre skriftlige opgaver, etc.).
Med regelmæssig forstås deltagelse i mindst 75 % af de udbudte
timer jævnt fordelt over semestret. Med tilfredsstillende
forstås, at man har opnået det for beståelse af eksamen
nødvendige niveau.

Studerende, der ikke har fulgt undervisningen på Latin 2 aktivt
og tilfredsstillende, aflægger en bunden mundtlig prøve.
Eksamensopgaven stilles dels i ukendt tekst (mellem 1/4 og 1/3
normalside), der skal have en tæt relation til det opgivne
tekstpensum, dels i opgiven tekst (1/3 normalside).
Eksaminationen foregår som en dialog under eksaminators ledelse.
Der prøves i oplæsning, oversættelse og sproglig analyse, og
teksterne diskuteres indholdsmæssigt.
Hjælpemidler: Eksaminanden må under forberedelsen medbringe
grammatikker, de i undervisningen udleverede grammatik-ark og
ordbøger, der er benyttet i undervisningen.