[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelsen af prøvepræstationen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende
- demonstrerer et indgående kendskab til den gennemgåede region
- er i stand til at foretage komparative analyser med andre regioner.
- udviser fortrolighed med at identificere og behandle centrale problemstillinger og inddrage oplysninger fra alle typer af monumentgrupper.
Med erobringerne mod nord etablerede Romerriget sig som magtfaktor uden for den traditionelle interessesfære ved Middelhavet. Den nye måde at leve på, som fulgte i hærens fodspor, ændrede fundamentalt samfundene mod nord, hvilket tydeligt ses i det arkæologiske materiale. Men ved etableringen af provinserne og den massive militære tilstedeværelse får begivenhederne i disse nordlige egne ligeledes stor indflydelse på riget som sådan.
Derfor vil kurset se på de nordlige provinser både i et lokalt perspektiv og i forbindelse med riget som helhed. Temaerne vil være: provinsetablering, civil - militær interaktion, kulturel og religiøs identitet, forholdet mellem by og land samt kontakt til Barbaricum. Endvidere gør bevaringsforholdene i dele af de nordlige provinser det muligt at se på hverdagssituationer, som sjældent kommer til syne i Middelhavsområdet. Det arkæologiske materiale, der indgår i kurset ligger primært i tidsrammen mellem provinsernes erobring og Diokletians regeringsperiode.
Nøgleord:
Imperiedannelse, romanisering, kulturel og religiøs identitet, by og land.
En relevant BA-uddannelse er en forudsætning for at følge dette kursus.
Niels Bargfeldt
Undervisningen forløber som forelæsninger og øvelser.
Den studerende skal endvidere optræde som opponent på en medstuderendes foredrag.
Creighton, J. 2006. Britannia : the creation of a Roman province . Abingdon, Oxfordshire, New York.
Planck, D. (ed.) 2005. Imperium Romanum . Roms Provinzen an Neckar, Rhein und Donau . Esslingen am Necker.
Wolf, G. 2003. Becoming Roman: the origins of provincial civilization in . Cambridge.
Prøveform: Fri mundtlig
Varighed: 30 minutter
Forberedelsestid: Ingen
Nærmere bestemmelser: 1 uge før den mundtlige prøve indleverer den studerende et skriftligt resumé på 1 side. På baggrund af dette resumé holder den studerende et 20 minutter langt mundtligt oplæg, som efterfølges af 10 minutters discussion.
Det skriftlige resumé vægter ¼, mens den mundtlige præstation vægter ¾.