Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Anvendt lingvistik: Den atypiske sprogtilegnelse ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: 2-3 For at få en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/lingvist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 25434

Formål

Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende kan

  • vise analysefærdigheder i forhold til sproglige strukturer og sprogbrugssituationer
  • vise at vedkommende kan anvende dem i praktiske situationer.
  • vise kendskab til relevante teorier og metoder
  • vise hvordan man anvender teorier og metoder.

Indhold

Kurset skitserer den atypiske sprogtilegnelse. Fokus vil være på grupper, som står overfor forskellige udfordringer i forbindelse med sprogtilegnelse fx hørehæmmede og døve samt personer med forskellige typer hjerneskader. Derudover vil vi belyse effekten af forskellige genetiske defekter som fx Downs syndrom.

I løbet af kurset vil vi sammenligne de mere "eksotiske" problemer og sprogtilegnelsesmønstre, som findes i den atypiske sprogtilegnelse, med normal sprogtilegnelse. Der vil samtidig blive set nærmere på implikationerne af den atypiske sprogtilegnelse med hensyn til de underliggende mekanismer, som styrer den almindelige sprogtilegnelse. Vi vil forsøge at svare på spørgsmål som: Hvilken type input er nødvendig for at lære sprog? Hvad sker der, hvis dette input ikke er tilgængeligt? Hvad sker der med sproget og sprogtilegnelsen, hvis hjernen er skadet, eller hvis man fødes med en genetisk defekt?

Kurset sigter efter at involvere de studerende aktivt i diskussion og belysning af de seneste videnskabelige resultater.

Der vil være fokus på:

  • Atypisk sprogtilegnelse
  • Afvigende fonologiske, grammatiske, semantiske og pragmatiske sprogtilegnelsesmønstre
  • Sammenligning med normal sprogtilegnelse

Faglige forudsætninger

BA i Lingvistik, BA med suppleringsuddannelse i Lingvistik eller tilsvarende.

Underviser

Torkil Østerbye

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner.

Studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af relevante fænomener.

Litteratur

Bishop, Dorothy and Kay Mogford (eds.). 1988 (reprinted in paperback 1994 and 2000). Language Development in Exceptional Circumstances. Hove: Psychology Press.

Yderligere litteratur (i form af artikler) vil blive påført semesterplanen.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i lingvistik

  • Fri hj.opg. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Prakt. opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Eksamen kan afvikles på to måder:

A. En skriftlig opgave på max. 20 sider om et emne relateret til disciplinen

B. Et konkret produkt, eller en synopsis til produktet, f.eks en ordbog, en sprogplan, et udstillingsforslag.

Emnet aftales i samråd med vejleder. Både opgaven og projektet kan laves i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Max. 3 studerende i gruppen.