Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Anvendt lingvistik: Hjernens sprog ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: 2-3   For at få en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/lingvist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 30093

Formål

Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende kan

  • vise analysefærdigheder i forhold til sproglige strukturer og sprogbrugssituationer
  • vise at vedkommende kan anvende dem i praktiske situationer.
  • vise kendskab til relevante teorier og metoder
  • vise hvordan man anvender teorier og metoder.

Fagets formål er at introducere deltagerne til nøglekoncepter inden for brugen af EEG i psyko- og neurolingvistisk forskning. Faget kombinerer teoretiske overvejelser med hands-on arbejde i indsamling og analyse af EEG data. I bedømmelsen lægges der vægt på i hvor høj grad den studerende

- demonstrerer forståelse af styrker og svagheder I EEG som forskningsmetode

- demonstrerer forståelse af nøglekoncepter i analysen af EEG-signalet.

- demonstrerer evnen til at relatere EEG-resultater til mere overordnet forskning om sprog, kognition og hjerne

 

Indhold

Som lingvister vil vi gerne forstå sprog på alle niveauer, dermed også på det biologiske niveau. Nerveceller i hjernen gør det muligt for os at generere idéer, udtrykke idéerne sprogligt, og fortolke andres ord. Kort sagt lægger neuroner til grund for sproget på det biologiske niveau. EEG er en metode hvormed man kan måle nervecellernes elektriske aktivitet på den samme høje hastighed som neural kommunikation rent faktisk foregår på - den gør det muligt at observere hvordan hjernen bearbejder sprog. For eksempel, kan man ved hjælp af EEG se hvor hurtigt hjernen reagerer på forskellige fonemer, om forskellige kliniske grupper reagerer lige hurtigt eller lige meget til prosodiske forskelle og hvordan diskurs kan influere semantik på det neurobiologiske niveau.

I dette forløb diskuterer vi hvad EEG kan bruges til, hvilke begrænsninger EEG har, hvordan man fortolker EEG resultater og hvordan EEG kan informere andre områder indenfor lingvistisk forskning. Faget har også en hands-on askpekt: de studerende vil deltage i og hjælpe til med dataindsamling i forbindelse med et EEG projekt som kører p.t. på Lingvistik, og de vil lære basale data-analyse teknikker. 

 

Faglige forudsætninger

BA i Lingvistik, BA med suppleringsuddannelse i Lingvistik eller tilsvarende.

Underviser

Ethan Weed

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner.

Studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af relevante fænomener.

Litteratur

Oplyses i FirstClass inden semesterstart,  der er ingen grundbog for faget; litteratur består af videnskabelige artikler valgt af underviseren.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i lingvistik

  • Fri hj.opg. grp., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Fri hj.opg. ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Prakt. opg., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Eksamen kan afvikles på to måder:

A. En skriftlig opgave på max. 20 sider om et emne relateret til disciplinen

B. Et konkret produkt, eller en synopsis til produktet, f.eks en ordbog, en sprogplan, et udstillingsforslag.

Emnet aftales i samråd med vejleder. Både opgaven og projektet kan laves i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Max. 3 studerende i gruppen.