[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende kan
Feltet er social interaktion som den udspiller sig i forskellige sociale og kulturelle kontekster. De studerende får en grundig introduktion til metoder fra konversationsanalysen, som bygger på optagelser og udskrifter af autentisk social interaktion, og til etnografiske metoder, som bygger på deltagerobservation og/eller interviews. Efter denne introduktion skal studerende selv udarbejde analyser af interaktionssituationer ved hjælp af de introducerede metoder. Kurset henvender sig til KA-studerende fra Antropologi og Lingvistik, og kan også følges af studerende fra andre fag der har en baggrund i antropologi eller interaktionsstudier. Kurset forsøger på den ene side at imødekomme et behov i antropologien for at supplere metoder som deltagerobservation og interviews med metoder der bygger på optagelser og udskrifter af social interaktion. På den anden side sigter kurset mod at imødekomme et behov i interaktionslingvistikken og konversationsanalysen for at berige mikroanalyserne af interaktionsoptagelser med etnografiske metoder og perspektiver. Kurset har to undervisere, en fra Antropologi og en fra Lingvistik.
BA i Antropologi/Etnografi eller Lingvistik, eller en anden baggrund som inkluderer kendskab til enten konversationsanalyse eller etnografiske metoder.
Jakob Steensig (Lingvistik) og Lotte Meinert (Anthropologi)
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner.
Studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af relevante fænomener.
Underviserne vil introducere deres respektive metoder ved hjælp af forskningslitteratur fra de relevante område og gennem præsentationer, diskussioner og laboratorieøvelser. De studerende skal derefter, med vejledning fra underviserne, vælge empiriske projekter, hvor de kan anvende de metoder som kurset introducerer, analytisk.
Annoneres senere. Der vil være en tekstbog for hver af de to hovedtilgange og derudover et kompendium med supplerende tekster.
Eksamen kan afvikles på to måder:
A. En skriftlig opgave på max. 20 sider om et emne relateret til disciplinen
B. Et konkret produkt, eller en synopsis til produktet, f.eks en ordbog, en sprogplan, et udstillingsforslag.
Emnet aftales i samråd med vejleder. Både opgaven og projektet kan laves i samarbejde med andre studerende, dog således at alle dele af opgaven, undtagen problemformulering og konklusion, kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Max. 3 studerende i gruppen.