Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Morfologi og Syntaks ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk (eller dansk)
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 3  For at få en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/lingvist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: 40
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29171

Formål

Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende:
- kan demonstrere viden om grundlæggende begreber inden for morfologi og syntaks;
- kan demonstrere indsigt i analyse af sproglige former og strukturer.

Indhold

Disciplinen er en introduktion til tværlingvistiske studier af sproglige former og strukturer. De studerende introduceres til grundlæggende koncepter inden for morfologi og syntaks. Desuden trænes teknikker inden for morfologisk og syntaktisk analyse. Mulige emner er: Konstituent struktur, kasus og kongruens, verbale kategorier (tid, aspekt, måde), nominelle kategorier (navneordklasser, classifiers), bisætninger, bøjnings - og derivationsmorfologi, valensskiftende morfologi.

Faglige forudsætninger

Underviser

Jan Rijkhoff

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen foregår som en kombination af forelæsninger og oplæg fra de studerende. De studerende forventes at deltage aktivt i klassediskussioner om indholdet af de læste materialer.

Litteratur

Paul R. Kroeger (2005; reprinted with corrections 2006). Analyzing Grammar: an introduction . Cambridge: Cambridge University Press. ISBN 0-521-01653-7 (pbk.)

Studieordning og bedømmelse


Grundfaget i lingvistik

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Prøven består af aktiv og tilfredsstillende deltagelse. Et antal
skriftlige opgaver vil blive uddelt under forløbet og disse skal
besvares inden for en fastsat tidsramme. De skriftlige opgaver
skal godkendes af vejlederen.