Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sprog, Kultur og Samfund (Tilvalg A + B) ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA, Tilvalg A + B
  • Semester/kvarter: 2. semester
  • Timer per uge: 3  For at få en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/lingvist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: 40
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 29174

Formål

Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende:
- viser viden om sammenhænge mellem samfundsmæssige og sproglige fænomener, fx sproglig varietet og sprogændring;
- har indsigt i metoder anvendt med henblik på at undersøge fænomener, som sammenknytter sprog og samfund og/eller kulturer;
- har viden om teorier omhandlende sammenhænge mellem sprog, kultur og samfund.

Indhold

Dette kursus omhandler forbindelser mellem sprog og samfund, både i de vestlige samfund som Danmark og i de ikke-vestlige samfund. De studerende lærer, hvordan sprog og sprogbrug varierer i forskellige situationer og ved forskellige grupper af mennesker. Forbindelser mellem sprog og kulturer bliver også behandlet, som høflighed, sociale deiksis, sprog som verbal kunst, sprog og kognition, samt oprindelse og udbredelse af sprog over jorden.

Emner, der vil blive drøftet kan være: variation, dialektforskning, sprogforandring, sprogvalg, sprogkontakt, nye sprog, sprog og magt, sprog i uddannelse, sprog og identitet, kommunikationsetnografi, sprog og køn, sprogplanlægning og mindretalssprog , herunder tegnsprog.

Formålet med disciplinen er at give de studerende grundlæggende viden om metoder, indsigter og problemer i sociolingvistiske og antropologiske lingvistik. Sociolingvistiske og ethnolinguistiske teorier, er også en del af pensum.

De studerende bliver således uddannet i grundlæggende metoder, der anvendes til dataindsamling, bearbejdning, argumentation og videnskabelige præsentation. I løbet af kurset, skal studerende aflevere en metodesynopsis, hvori de beskriver en metodisk design for et potentiel forskningsprojekt. Til eksamen, skriver de studerende et essay om et emne efter deres eget valg, efter aftale med underviseren.

Faglige forudsætninger

Underviser

NN

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner, baseret på faglitteratur.

Litteratur

Oplyses i FirstClass inden semesterstart

Studieordning og bedømmelse


Bachelortilvalget i lingvistik

  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Undervisningsdeltagelse, dokumenteret ved underviserens
godkendelse af en metodesynopsis, er en forudsætning for, at den
studerende kan indstille sig til prøven. Synopsen skal beskrive
metodeanvendelse i en selvdesignet empirisk, sociolingvistisk
eller etnolingvistisk undersøgelse. Synopsen kan præsenteres
mundtligt eller afleveres i form af en kort skriftlig opgave på
max 2 sider. Formatet aftales med faglæreren ved forløbets
start. Den skriftlige prøve kan tage udgangspunkt i det samme
emne som metodesynopsen. Emnet for den skriftlige prøve aftales
med vejleder.

Den skriftlige prøve kan aflægges i samarbejde med andre
studerende, dog således at alle dele af opgaven kan gøres til
genstand for individuel bedømmelse. Det skal således fremgå af
besvarelsen hvilke afsnit de enkelte deltagere er ansvarlige for
(undtagen introduktion og konklusion). Prøven må have deltagelse
af max. 3 studerende.

Omfang: max 12. sider pr. studerende.