Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sprogbeskrivelse: Social og lingvistisk typologi ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: engelsk
  • Niveau: KA
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: 2-3 timer  For at få en oversigt over undervisningsudbud, kopier og indsæt nedenstående link i din browser: http://aal.au.dk/lingvist/uddannelse/undervis/laeseplan/
  • Deltagerbegrænsning: Ingen
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 25420

Formål

Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende viser

  • forståelse for og vurdering af valg af metoderne til grammatisk beskrivelse og
  • evnen til omsætte viden opnået fra andre lingvistiske discipliner til praksis.

Indhold

På dette kursus vil sociolingvistik og typologi være forbundet. Kan visse sproglige strukturer sættes i forbindelse med sociale og kulturelle træk hos mennesker? Kan typologiske træk være forbundet med bestemte typer af samfund?

Social typologi har ikke været undersøgt meget endnu, men der er en række suggestive sammenhænge mellem kulturelle og sproglige træk, såsom forbindelser mellem antallet af numeralier, antallet af deiktiske elementer og rumlig orientering med visse kulturer. Desuden har der været foreslået forbindelser mellem bestemte typer af sprogsamfund og antallet af forskellige fonemer, for eksempel mellem klima og bestemte fonologiske fænomener i  sprog.

Under visse sociale omstændigheder, kan nye sprog kommer til. Nye sprog som pidgins, kreolsprog, sammenflettede sprog (blandsprog), tvillingsprog og hemmelige sprog undersøges for at se, om omstændighederne i tilblivelsen kan kædes sammen med strukturelle egenskaber af disse sprog.

I de seneste år, har man også fremsat påstande om grammatisk kompleksitet i relation til social typologi. Denne diskussion vil også blive behandlet.

Faglige forudsætninger

Grundlæggende kendskab til sociolingvistik eller typologi (helst begge dele) er påkrævet. Hvis du ikke opfylder dette krav, er det stærkt anbefales, at du læser indledende tekster om disse emner. For eksempel:

Comrie, Bernard. 1989 (second edition). Language universals and linguistic typology: syntax and morphology . Oxford: Blackwell.

Jae Jung Song. 2001. Linguistic Typology: Morphology and Syntax . Pearson.

Mesthrie, Rajend, Swann, Joan, Deumert, Andrea & Leap, William L. 2000. Introducing sociolinguistics . Edinburgh: Edinburgh University Press.

Meyerhoff. 2007. Introducing Sociolinguistics . London: Routledge.

Trudgill, Peter. 2001. Sociolinguistics: An Introduction to Language and Society , Fourth Edition.

Whaley, Lindsay J. 1997. Introduction to typology . Thousand Oaks

Underviser

Peter Bakker

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner.

Studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af relevante fænomener.

Litteratur

En reader med litteratur vil blive gjort tilgængelig før kursusstart.

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i lingvistik

  • Hj.opg., bedømt efter 7-skala uden censur
  • Prakt. opg., bedømt efter 7-skala uden censur


Prøven kan enten være fri, skriftlig på max. 20 sider eller et projekt. Emnet aftales i samråd med underviser.

A. En fri, skriftlig hjemmeopgave på max. 20 sider

B. Et projekt er et skriftligt eller elektronisk produkt, som i princippet kan publiceres. Det kan f.eks. være en hjemme-side/website, en plan for en udstilling, en mindre ordbog, en plakatpræsentation ("poster"), et sprogkort, en lyd-CD, en bibliografi osv. Omfanget aftales på forhånd med vejleder. Prøven kan laves i samarbejde med andre studerende. I dette tilfælde skal der afleveres en liste over hvad enkelte medlemmer i gruppen har bidraget med, således at arbejdet kan gøres til genstand for individuel bedømmelse. Max. 3 deltagere i gruppen.