[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Ved bedømmelse lægges vægt på i hvilket omfang den studerende
Kurset skitserer den atypiske sprogtilegnelse. Fokus vil være på grupper, som står overfor forskellige udfordringer i forbindelse med sprogtilegnelse fx hørehæmmede og døve samt personer med forskellige typer hjerneskader. Derudover vil vi belyse effekten af forskellige genetiske defekter som fx Downs syndrom.
I løbet af kurset vil vi sammenligne de mere "eksotiske" problemer og sprogtilegnelsesmønstre, som findes i den atypiske sprogtilegnelse, med normal sprogtilegnelse. Der vil samtidig blive set nærmere på implikationerne af den atypiske sprogtilegnelse med hensyn til de underliggende mekanismer, som styrer den almindelige sprogtilegnelse. Vi vil forsøge at svare på spørgsmål som: Hvilken type input er nødvendig for at lære sprog? Hvad sker der, hvis dette input ikke er tilgængeligt? Hvad sker der med sproget og sprogtilegnelsen, hvis hjernen er skadet, eller hvis man fødes med en genetisk defekt?
Kurset sigter efter at involvere de studerende aktivt i diskussion og belysning af de seneste videnskabelige resultater.
Der vil være fokus på:
BA i Lingvistik, BA med suppleringsuddannelse i Lingvistik eller tilsvarende.
Torkil Østerbye
Undervisningen består af en kombination af underviserens forelæsninger, studerendes oplæg og diskussioner.
Studerende forventes at deltage aktivt i undervisningen med tilkendegivelse af overvejelser gjort i forbindelse med læsning, holde oplæg, og deltage regelmæssigt i uformelle diskussioner om behandling af relevante fænomener.
Bishop, Dorothy and Kay Mogford (eds.). 1988 (reprinted in paperback 1994 and 2000). Language Development in Exceptional Circumstances. Hove: Psychology Press.
Yderligere litteratur (i form af artikler) vil blive påført semesterplanen.
Prøven er fri, skriftlig på max 40 sider. Emnet aftales i samråd med vejleder.