Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

BA-valgfag: Innovation, repræsentation og kulturel magt LUKKET FOR TILMELDING ( forår 2011 - 10 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: BA
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: 3
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Humanistiske Fakultet
  • Udbud ID: 18694

Formål

Ved bedømmelsen lægges vægt på, i hvilket omfang den studerende

  • demonstrerer kendskab til relevante tekster, teorier, metoder og positioner inden for det valgte emne
  • viser analytiske færdigheder og teoretisk refleksion
  • arbejder selvstændigt og kritisk med fokuserede problemstillinger inden for det valgte emne arbejder reflekteret med sin egen faglighed ved at videreudvikle denne i en specialisering og/eller kombination den med andre fagligheder

Indhold

Senrenæssancens italienske hoffer tilbød et felt for mangfoldige eksperimenter i forbindelsen mellem litteratur, kunst, musik og drama, som førte til operaens genese omkring 1600 og varslede en ny stil, der senere blev sammenfattet under begrebet barok. I perioden 1550-1650 blev teateropførsler institutionaliseret ved italienske og italiensk prægede hoffer i forskellige europæiske lande. Disse opførsler forenede elementer fra de forskellige kunstarter samt filosofi på en ny, kreativ og eksperimentel måde. På samme tid blev teatret en i høj grad politisk kunstform, som tjente til repræsentation af magt. Kurset vil fokusere på denne kombination af kunst, politik og samfund og vise, hvorfor den kreative periode omkring 1600 har haft så stor indflydelse i europæisk kultur indtil i dag.

Forløbet vil være baseret på litteratur- og musikstudier og inddrage gæsteforelæsere fra kunst og drama. Den sidste del vil undervises af den internationale barok-ekspert Prof. Dr. Jeffrey Kurtzman (Washington University), som vil opholde sig som gæsteprofessor ved AU i maj og juni 2011.

Kurset er relevant for studerende fra Litteraturhistorie, Verdenslitteratur, Musikvidenskab, Italiensk, Drama, Kunsthistorie, Retorik, Filosofi og Kulturhistorie, men er også åbent for interesserede studerende fra andre fag.

Faglige forudsætninger

Ingen (kendskab til italiensk er hjælpsomt, men ikke forudsætning)

Underviser

Linda Maria Koldau m.fl.

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen er overordnet lærerstyret med forelæsninger, der inkluderer mindre studenteroplæg, evt. i grupper. Formålet er, at de studerende på den ene side får formidlet en bred viden om de forskellige kunstarter og deres forbindelse i 1500-tallet, om deres kulturhistoriske kontekst og om mulige analytiske tilgange fra de forskellige discipliner. På den anden side skal de lære at anvende analyse- og fortolknings­metoder ved at beskæftige sig intensivt med et udvalgt tema, som de præsenterer i et oplæg samt en skriftlig opgave.

Ved begyndelsen af semestret uddeles en liste med mulige arbejdsemner; de studerende beslutter sig for deres undersøgelsesgenstand/tema i den tredje uge af undervisningen, som de udarbejder i løbet af semestret. Deres oplæg bliver integreret i de ugentlige lektioner. Princippet vil fremme, at flere studerende fra forskellige discipliner skal finde sammen i arbejdsgrupper og beskæftige sig med en tematisk forbundet værkgruppe i et tværfagligt samarbejde.

Tidspunkt

Torsdag 8-11

Første undervisningsgang er den 3. februar 2011.

Dansk

Litteratur

Calagno, Mauro: "‘Imitar col canto chi parla': Monteverdi and the Creation of a Language for Musical Theater," Journal of the American Musicological Society 55 (2002), pp. 383-431.

Fenlon, Iain: Music and Culture in Late Renaissance Italy , Oxford, 2002

Fenlon, Iain / Tim Carter (ed.s): "Con che soavità": Studies in Italian Opera, Song and Dance, 1580-1740 , Oxford: Clarendon Press, 1995.

Hill, John Walter (ed.): In Armonia Favellare: Report of the International Conference on Early Opera and Monody to Commemorate the 400th Anniversary of the Italian Music Dramas of 1600, Held at the University of Illinois, Urbana-Champaign, October 5-8, 2000 , The Journal of Seventeenth-Century Music 9, 2003 ( http://sscm-jscm.press.illinois.edu/v9no1.html ) (med 16 artikler af førende eksperter om tidlig musikdrama).

Pirrotta, Nino: Music and Theatre from Poliziano to Monteverdi , Cambridge: Cambridge University Press, 1982.

Saslow, James M.: The Medici Wedding of 1589: Florentine Festival as Theatrum Mundi , New Haven: Yale University Press, 1996.

Tomlinson, Gary: Music in Renaissance Magic: Toward a Historiography of Others , Chicago, 1993.

Treadwell, Nina: Music and Wonder at the Medici Court: the 1589 Interludes for La Pellegrina , Indiana University Press, 2008.

Kildetekster:

Guarini, Giovanni Battista: Il pastor fido (italiensk og engelsk version findes som e-bog på Statsbibliotekets webside).

Petrarca, Francesco: Canzoniere, ed. commentata a cura di Marco Santagata, Milan 1996 (dansk version: Canzoniere eller Sangenes bog, på danske vers ved og med kommentar af Søren Sørensen, København 2005).

Solerti, Angelo: Gli albori del melodramma , 3 vols. (Milan: Sandron, 1904; reprint, Bologna: Forni, 1976.

Lokale

Lok. 120, bygn. 1584

Titel

Arts and Aesthetics in late Renaissance and early Baroque Italian Culture 1550-1650

 

Studieordning og bedømmelse

Grundfaget i dramaturgi

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i kunsthistorie

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i litteraturhistorie

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i musikvidenskab

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur

Grundfaget i æstetik og kultur

  • Mundtlig, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur
  • Fri.hj.opg.ind., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Ifølge studieordning