Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Masterprojekt og seminarer (MPH) ( forår 2011 - 30 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Masterniveau
  • Semester/kvarter: 2. år (2 semestre, deltid (30ECTS))
  • Timer per uge: 6 weekend seminarer (fredag - søndag) Individuel vejledning
  • Deltagerbegrænsning: 28
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 22071

Formål

Baseret på individuel og gruppevis vejledning samt seminarer med metodologisk indhold er formålet med projektarbejdet under 2. studieår at bibringe den studerende viden og færdigheder i:

  • Selvstændig tilrettelæggelse og gennemførelse på videnskabeligt grundlag af folkesundhedsvidenskabelige projekter;
  • Indsamling, praktisk håndtering, analyse og tolkning af data samt formidling af projektresultater;
  • Gruppevist og individuelt samarbejde og rådgivning vedr. projektgennemførelse.

Indhold

Den studerende skal selvstændigt og på videnskabeligt grundlag kunne:

  • Håndtere sammensatte problemstillinger, der kræver integration af empiri, teori og metode i folkesundhedsvidenskab;
  • Identificere en relevant folkesundhedsvidenskabelig problemstilling og formulere tilsvarende projektmål og hypoteser vedrørende to fagligt forskellige synsvinkler på problemstillingen;
  • På dette grundlag udarbejde en projektprotokol efter gængse retningslinjer;
  • Tilrettelægge den praktiske og teoretiske gennemførelse af projektet, herunder etablere relevante samarbejdsrelationer og indhente nødvendige tilladelser og nødvendig økonomi;
  • Tilrettelægge og gennemføre dataindsamling, hvad enten der er tale om primære data eller sekundære data (data indsamlet af andre; publicerede data);
  • Tilrettelæge og gennemføre relevant tilretning og analyse af data;
  • Forelægge eget projektforløb i forskellige stadier med henblik på kritisk og konstruktiv drøftelse blandt professionelle; 
  • Kritisk og konstruktivt kunne diskutere andres projektforløb i forskellige stadier; 
  • Udarbejde en ca. 50 sider lang (samt evt. bilag) afhandling i en klar og let læselig form uden stavefejl eller dårlig syntaks, omfattende afsnittene:   
    • Dansk og engelsk resumé;   
    • Indholdsfortegnelse;   
    • Indledning;   
    • Mål og hypoteser;   
    • Materiale og metode;   
    • Resultater;   
    • Diskussion;   
    • Litteratur (refereret korrekt jfr. Vancouver-reglerne);   
    • Bilag.
  • Udarbejde og gennemføre et ca. 15 minutters foredrag med relevante visuelle hjælpemidler, baseret på projektet og afhandlingen;
  • Kritisk vurdere projektet, dets mål, hypoteser, metoder og resultater, i en mundtlig, professionel diskussion;
  • Kritisk og konstruktivt diskutere andre folkesundhedsvidenskabelige projektforløb;
  • Mere specielt for 2. studieår kunne redegøre for og anvende:
    • Organisationsteoretisk metode på forelagt materiale;   
    • Kritisk vurdere og diskutere medicinsk teknologivurdering;   
    • Deltage i en folkesundhedsvidenskabelig metodediskussion med en international forsker.

Faglige forudsætninger

1. studieår

Underviser

Lektor Jørn Attermann
Lektor Ulrika Enemark
Professor Anders Foldspang
Lektor Morten Frydenberg 
Ekstern lektor Chris Jensen
Ekstern lektor Karsten Niss
Ekstern lektor Karin Dam Petersen
Eksterne undervisere

Undervisnings- og arbejdsform

Seminarer;
Gruppediskussioner;
Forelæsninger;
Øvelser;
Projektgennemførelse.

Individuel og gruppevis projektvejledning.

Dansk. Engelsk litteratur vil forekomme i et vist omfang.

Litteratur

Bedømmelse

Forsvar af afhandling (40-45 minutter, herunder 15 minutters indledende forelæggelse af eksaminanden)