Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Citizenship i et etisk og universelt perspektiv ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: -
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 29284

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • analysere, diskutere og vurdere moralfilosofiske problemstillinger og etiske dilemmaer vedrørende citizenship education i forhold til pædagogisk teori og pædagogisk praksis
  • formidle moralfilosofiske teorier samt etiske værdier og normer i forbindelse med citizenship.

Indhold

 

  • Idéhistoriske og filosofiske teorier om forholdet mellem etik og medborgerskab
  • Hvad er demokratiske værdier? Hvilke værdier knyttes til menneskerettigheder? Hvilke dyder fremhæves i forskellige medborgerskabsmodeller?
  • Etiske og værdimæssige dilemmaer og konflikter, knyttet til begrebet medborgerskab: autonomi og solidaritet, pluralisme og fundamentalisme, tolerance og intolerance, frihed og lighed, ulighed og retfærdighed etc.
  • Det etiske grundlag for inklusionen af det naturlige miljø og fremtidige generationer i medborgerskabsbegrebet ("environmental citizenship" og "sustainable development")
  • Individualiseringens og multikulturaliseringens betydning for den aktuelle værdi- og dannelsesdiskussion
  • Komparative studier af de implicitte værdier i forskellige landes medborgerskabsforståelse
  • Teorier vedrørende "verdensborgerskab" (Citizen of the world)
  • Den aktuelle debat om værdier og brugen af værdiafklaring i dansk uddannelsespolitik.

Faglige forudsætninger

Optagelse

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

De gennemgående arbejdsformer på dette modul er forelæsninger, seminarer, vejledning og studiegruppearbejdet. I dette modul ligges der særligt vægt på, at de studerende opnår viden om og udvikler evnen til at anvende moralfilosofiske teorier i analyser, vurderinger, evalueringer af begreber og problemstillinger som knytter sig til undervisning i medborgerskab.  Desuden lægges der vægt på, at de studerende yderligere skærper deres analytiske og kritiske kompetencer i forhold til teorier om medborgerskab.

Dansk

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i citizenship education

  • Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider inklusiv noter og litteraturliste, efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en problemstilling, som den studerende har formuleret,
og som er godkendt af eksaminator.

Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe øges sideantallet (to studerende: 20
normalsider; tre studerende 25 normalsider).

Bedømmelse sker på grundlag af en samlet vurdering af opgaven og den studerendes mundtlige præstation ved eksaminationen.