Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Eksperimenterende ledelsespraksis ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: -
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 29394

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende:
- gennemføre en analyse af et udvalgt styringsværktøj eller et interventionsforsøg, vedkommende har gennemført eller planlagt. Analysen indebærer også at overveje konsekvenser-ne af styring/interventionen for de styrede.
- gøre rede for overvejelserne og analyserne bag styringsværktøjet eller interventionsforsøget, hvad enten det er blevet gennemført eller blot skitseret som mulighed
- dokumentere forståelse af de teorier om og analytiske tilgange til interventionsstrategier og styring, som præsenteres på modulet
- kommunikere om ændringer i udvikling og styring af uddannelsesinstitutioner på forskellig plan, herunder på institutionsplan, teamplan og individuelt plan
- ved hjælp af strategier og styringsteknologier intervenere i eksisterende betingelser for ledelse eller undervisning/læring, samt sætte betingelser og rammer for ledelse.

Indhold

Teorier og begreber om læring og om at facilitere læreprocesser, herunder sammenhænge og relationer mellem nye organisationsformer og tilgange til læring.
Styringsværktøj som analytisk tilgang til at forstå og handle i praksis.
Vigtige styringsværktøjer, samt deres mulige effekter for organisation og humane aktører: Herunder evaluering og dokumentation, teamorganisering, dialogformer.
Træning i og forsøg med forskellige former for intervention. Det kan for eksempel være indførelse, afskaffelse eller revidering af et styringsværktøj. Det kan også være tilrettelæggelse og gennemførelse af en læreproces, et samtaleforløb, brug af nye argumenter i et for-handlingsforløb eller andet. Fokus er på, hvordan paradokser, dilemmaer og krydspres kan håndteres.

Faglige forudsætninger

-

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen tilrettelægges som en kombination af seminarer, e-learning, studiegruppearbejde, selvstudier og vejledning. Der lægges vægt på at inddrage og diskutere deltagernes forståelser og erfaringer fra ledelsespraksis.

Dansk

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i ledelse af uddannelsesinstitutioner

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Bemærkning (dansk)
Skriftlig opgave - et miniprojekt - efterfulgt af mundtlig
eksamination
-Indleveret skriftlig opgave (et miniprojekt) på maksimalt 15
normalsider (inklusiv noter og litteraturliste) efterfulgt af
mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv
votering).
- Udarbejdes opgaven af en gruppe øges sideantallet (to
studerende: 20 normalsider; tre studerende: 25
normalsider).