[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Efter gennemført modul kan den studerende:
- udvælge og beskrive empiri, gerne fra egen hverdag, som kan analyseres med afsæt i en eller flere af modulets teorier og begreber
- anvende begreber fra modulets teorier til analyser af den udvalgte empiri
- demonstrere forståelse af rationaler, paradokser og dilemmaer i ledelse af uddannelsesinstitutioner, samt forståelse af hvordan sproget er med til at sætte rammer for og skaber muligheder for ledelse
- perspektivere resultaterne af sin analyse via andre analytiske tilgange eller via praktiske implikationer, fx i relation til egen faglig udvikling, og til hvordan den formulerede problemstilling kan formidles til praksisfeltet.
Teorier om, og metoder til analyser af, aktuelle vilkår og betingelser for ledelse af uddannelsesinstitutioner, herunder om de historiske, samfundsmæssige, politiske og forvaltningsmæssige forhold som har indflydelse på ledelse af uddannelsesinstitutioner.
Teorier og metoder til analyser af forandringer og paradokser i centrale relationer, som er relevante for ledelse af uddannelsesinstitutioner, herunder forståelser af relationen leder/medarbejder, medarbejder/medarbejder, underviser/undervist, institution/forvaltning, stat/borger m.fl.
Analysemetoder til brug i deltagernes egne analyser, herunder analyser af forskellige former for empiri, fx tekster, koncepter, rutiner, interview, forhandlinger, observationer.
Teori og metode til at oparbejde refleksivitet i forhold til etiske problematikker i forbindelse med ledelse og analyser af ledelse.
-
Annonceres senere
Undervisningen tilrettelægges som en kombination af seminarer, e-learning, studiegruppearbejde, selvstudier og vejledning. Der lægges vægt på at inddrage og diskutere deltagernes forståelser og erfaringer fra ledelsespraksis, samt på opbygning af netværk deltagerne imellem.
-
Annonceres senere
A: 2 obligatoriske opgaver på 5 sider, samt 1-2 siders feedback
på medstuderendes opgave, udfærdiges i løbet af semesteret og
godkendes af vejleder. En attest fra vejleder som bekræfter at
opgaven er afleveret og godkendt vedlægges den skriftlige opgave
ved indleveringen af eksamensopgaven. De obligatoriske opgaver
kan bruges som forarbejde til miniprojektet.
B: Skriftlig opgave - et miniprojekt - efterfulgt af mundtlig
eksamination
- Indleveret skriftlig opgave (et miniprojekt) på maksimalt 15
normalsider (inklusiv noter og litteraturliste) efterfulgt af
mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv
votering).
- Udarbejdes opgaven af en gruppe øges sidetallet (to studerende
15-20 normalsider).