[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog for voksne:
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
Masteruddannelsen i dansk som andetsprog:
Efter gennemført modul:
- har den studerende viden om og forståelse af videnskabelige problemstillinger inden for kulturforståelse, interkulturel kommunikation og kulturpædagogik;
- har den studerende viden om og forståelse af teorier og metoder med relevans for udvikling af kulturpædagogik;
- kan den studerende analysere og vurdere moderne kulturteorier og sprogvidenskabelige teorier i relation til kulturmøder og interkulturel kommunikation;
- kan den studerende analysere og vurdere faktorer, der gør sig gældende i samspillet mellem sprog, kultur og identitet på mikro- og makroniveau;
- kan den studerende analysere og vurdere curriculum vedrørende minoritetsspørgsmål og kulturpædagogik;
- kan den studerende anvende adækvate kulturpædagogiske teorier i sin faglige praksis;
- kan den studerende formidle, diskutere og supervisere vedrørende centrale problemstillinger inden for kulturforståelse og interkulturel kommunikation.
Uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog for voksne:
Der arbejdes med kulturteorier og samspillet mellem sprog, kultur og identitet på samfunds-, institutions- og individplan. Der indgår analyser af læremidler, evalueringsredskaber, styringsdokumenter mv.
Masteruddannelsen i dansk som andetsprog:
- Kulturteorier og samspillet mellem sprog, kultur og identitet på samfunds-, institutions- og individplan.
- Analyser af curriculum, herunder læremidler, evalueringsredskaber, styringsdokumenter mv.
Optagelse
Annonceres senere
Undervisnings- og arbejdsformerne vil være holdundervisning med aktiv inddragelse af de studerende gennem bl.a. gruppearbejde.
Dansk
Annonceres senere
Uddannelsen til underviser i dansk som andetsprog for voksne:
Valg mellem fri, mundtlig prøve med synopsis (årsværksvægt 17,5 % = 10,5 ECTS), bunden mundtlig prøve (årsværksvægt 17,5 % = 10,5 ECTS), fri skriftlig hjemmeopgave (årsværksvægt 17,5 % = 10,5 ECTS) eller som afsluttende projekt, hvori der skal inddrages en andetsprogspædagogisk dimension (samlet årsværksvægt 37,5 % = 22,5 ECTS) jf. 2.6.
Til fri mundtlig prøve med synopsis og bunden mundtlig prøve opgives 500-700 sider der skal omfatte såvel kulturteori som interkulturel kommunikation og kulturforståelse i pædagogisk sammenhæng. Til fri skriftlig hjemmeopgave og projekt afleveres der ingen opgivelser.
Masteruddannelsen i dansk som andetsprog:
Fri mundtlig prøve med synopsis
- Indleveret synopsis på maksimalt 4 normalsider (inkl.
noter og litteraturliste) efterfulgt af mundtlig eksamination af
30 minutters varighed (inkl. votering).
- Synopsis skal præsentere og afgrænse den valgte
problemstilling. Problemformuleringen formuleres af eksaminanden
og godkendes af eksaminator.
- Prøven har form som en mundtlig sagsfremstilling (20 min.)
efterfulgt af dialog mellem eksaminator og eksaminand.
- Sagsfremstillingen tager udgangspunkt i eksaminandens synopsis
og data; data kan være læremidler, evalueringsredskaber,
styringsdokumenter, cases mv.
- Ved den mundtlige eksaminations begyndelse skal der foreligge
en disposition for sagsfremstillingen i to eksemplarer.
- Udarbejdes synopsis af en gruppe, øges sideantallet (to
studerende maksimalt 6 normalsider; tre studerende maksimalt 8
normalsider)