Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Professionsforskning ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: -
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 29286

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende:
- demonstrere overblik over og indsigt i forskellige typer af teoretisk og empirisk professionsforskning og udviklingsarbejder
- diskutere egnetheden af forskellige forskningsdesign og metoder i forhold til forskellige problemstillinger
- analysere og vurdere publikationer indenfor professionsforskning
- formulere en plan for en undersøgelse en problemstilling vedrørende professioner
- gennemføre en mindre empirisk undersøgelse i og/eller omkring professionerne

Indhold

Professionsforskning og videnskabsteori
a. Forklarende, forstående og praksisudviklende forskning
b. Teoretisk, historisk og empirisk forskning
c. Centrale projekter og tilgange i professionsforskningen

Undersøgelsesdesign, herunder bl.a.
a. Casestudier
b. Etnografiske undersøgelser
c. Aktionsforskning

Metoder og analysestrategier, herunder bl.a.
a. Interview
b. Observation
c. Spørgeskema

Faglige forudsætninger

Optegelse

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

Deltagerne lærer gennem selvstudium, seminarer, vejledning, studiegrupper og ved både tilstedeværelsesundervisning og e-learning.

Dansk

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i professionsudvikling

  • Hj.opg. + mdt. grp., bedømt efter 7-skala med intern censur
  • Hj.opg. + mdt. ind., bedømt efter 7-skala med intern censur


Skriftlig opgave efterfulgt af mundtlig eksamination.
- Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider
inklusiv noter og litteraturliste efterfulgt af mundtlig
eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her
behandles en problemstilling, som de(n) studerende har
formuleret, og som er godkendt af eksaminator.
- Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe øges
sideantallet (to studerende: 20 normalsider; tre
studerende: 25 normalsider).