Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Socialpædagogikkens problemstillinger, mål og metoder ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: -
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 29285

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere overblik over og indsigt i teorier om:
  • målsætninger inden for det socialpædagogiske område og socialpædagogisk praksis
  • etiske problemstillinger og de professionelles rolle indenfor det socialpædagogiske område
  • analysere målgrupper, socialpædagogiske metoder, institutioner og indsatstyper
  • diskutere pædagogisk metodiske problemstillinger inden for det socialpædagogiske område
  • vurdere teori om socialpædagogiske problemstillinger
  • formulere pædagogisk metodiske problemstillinger inden for det socialpædagogiske område.

Indhold

 

  • Politiske og institutionelle målsætninger inden for det socialpædagogiske område
  • Socialpædagogiske og socialpsykologiske samspil og relationer (gruppeprocesser, interaktion, omsorg, læring, kompetenceudvikling, behandling, pleje, undervisning mv.)
  • Internationale undersøgelser og metodeudvikling, herunder diskussioner af socialpædagogisk praksis
  • Etiske problemstillinger, herunder etiske forhold vedrørende diagnoser, stigmatisering, brugerinddragelse, afinstitutionalisering
  • Den professionelles rolle, herunder professionens historiske udvikling og aktuelle problemstillinger.

Faglige forudsætninger

Optagelse

Undervisningsplan i PDF format

Undervisningsplan i PDF format

Underviser

Modulansvarlig: Kirsten Elisa Petersen, kepe@dpu.dk
Faglig koordinator: Inge M. Bryderup, bryderup@dpu.dk  

Undervisnings- og arbejdsform

Udover egen læring gennem arbejde med socialpædagogiske problemstillinger, teori og andre videnskabelige undersøgelser vil modulet indeholde seminarer, vejledning, studiegrupper og e-learning.

Dansk

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse


Masteruddannelsen i socialpædagogik

  • Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Skriftlig opgave efterfulgt af mundtlig eksamination
Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider, inklusiv noter og litteraturliste efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en problemstilling, som den studerende har formuleret,
og som er godkendt af eksaminator

Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe øges sideantallet (to studerende: 20
normalsider; tre studerende: 25 normalsider)

Bedømmelse sker på grundlag af en samlet vurdering af opgaven og den studerendes mundtlige præstation ved eksaminationen.