Specialpædagogikkens pædagogiske og læringsteoretiske perspektiv ( forår 2011 - 15 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Master
-
Semester/kvarter:
Forår 2011
-
Timer per uge:
-
-
Deltagerbegrænsning:
35
-
Undervisningssted:
København
-
Hovedområde:
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
-
Udbud ID:
29288
Formål
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
-
demonstrere overblik over centrale diskussioner om forholdet mellem teori og praksis samt betydningen af disse for specialpædagogiske læringsmiljøer
-
analysere hvorledes læringsbetingelser har betydning for den lærendes konkrete specialpædagogiske praksis
-
analyserespecialpædagogiske læreprocesser i forhold til læringsteoretiske samt didaktiske positioner
-
vurdere mulige tilgange til og konsekvenser af forskellig metodeudvikling og interventionsstrategier i forhold til specialpædagogisk læringspraksis.
Indhold
Specialpædagogikkens pædagogiske og læringsteoretiske forankring med henblik på at reflektere centrale læringsparadigmers ontologi, epistemologi og menneskesyn som baggrund for en analyse af indhold og organisering af specialpædagogiske indsatsområder.
-
Centrale læringsparadigmers ontologi, epistemologi og menneskesyn
-
Pædagogiske og didaktiske refleksioner over det specialpædagogiske praksisfelts indhold og organisering
-
Evaluering, vurdering og dokumentation
-
Metodeudvikling og intervention
Faglige forudsætninger
Optagelse
Underviser
Annonceres senere
Undervisnings- og arbejdsform
Seminarer, vejledning, elearning og selvstudium
Dansk
Litteratur
Annonceres senere
Studieordning og bedømmelse
-
Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
Skriftlig opgave efterfulgt af mundtlig eksamination
Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider inklusiv noter og litteraturliste efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en problemstilling, som de(n) studerende har formuleret og som er godkendt af eksaminator.
Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe øges sideantallet (to studerende: 20
normalsider; tre studerende: 25 normalsider).
Bedømmelse sker på grundlag af en samlet vurdering af opgaven og den studerendes mundtlige præstation ved eksaminationen.