Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Sundhed i samfundsmæssigt og kulturelt perspektiv ( forår 2011 - 15 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Master
  • Semester/kvarter: Forår 2011
  • Timer per uge: -
  • Deltagerbegrænsning: 35
  • Undervisningssted: København
  • Hovedområde: Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
  • Udbud ID: 29388

Formål

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • diskutere forskellige samfundsmæssige og kulturelle perspektiver på sundhed og sundhedsforhold
  • analysere sundhed og forandringer i sundhed ud fra sociologiske, økonomiske, historiske og kulturelle perspektiver
  • analysere barrierer og muligheder for udvikling/intervention i sundhedsfremme i relation til professionsområder og organisationer
  • vurdere udvalgte forskningsmetodiske tilgange til beskrivelse, forståelse og forklaring af problemstillinger inden for sundhedsområdet.

Indhold

 

  • Sundhed og sygelighed - regionalt, nationalt og internationalt
  • Samfundsmæssigt perspektiv på sundhed og sygdom, herunder begreber om social reproduktion, social ulighed, social arv, social kapital, styring og social in - og eksklusion
  • Institutionssociologisk perspektiv på professionsområder, organisationer og settings, hvor der arbejdes med behandling, forebyggelse og sundhedsfremme
  • Sociologisk og kulturteoretisk perspektiv på relationer mellem klient/bruger/patient og professionel
  • Historisk, sociologisk og kulturteoretisk perspektiv på konstruktionen af sundhed og sygdom, diagnoser og normalitet
  • Videnskabsteoretiske og forskningsmetodiske tilgange til belysning af problemstillinger, der handler om sundhed.

Faglige forudsætninger

Optagelse

Underviser

Annonceres senere

Undervisnings- og arbejdsform

De gennemgående arbejdsformer på modulet er seminarer, vejledning og studiegruppe­arbejde. I modulet lægges der vægt på, at deltagerne lærer at forholde sig kritisk til empiriske undersøgelser og forskningsmetoder (herunder inddrages især deltagerobservation og kvalitative interviews). Der sættes især fokus på videnskabsteoretiske og praktiske aspekter i forskning samt på koblinger og relationer mellem videnskabsteori, metode og praksis.

Dansk

Litteratur

Annonceres senere

Studieordning og bedømmelse

Masteruddannelsen i enkeltmodul

  • Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig rapport + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Masteruddannelsen i fleksibelt forløb

  • Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig rapport + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur

Masteruddannelsen i sundhedspædagogik

  • Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
  • Skriftlig rapport + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


Skriftlig opgave efterfulgt af mundtlig eksamination
Indleveret skriftlig opgave på maksimalt 15 normalsider inklusiv noter og litteraturliste efterfulgt af mundtlig eksamination af 30 minutters varighed (inklusiv votering). Her behandles en problemstilling, som den studerende har formuleret, og som er godkendt af eksaminator.
Udarbejdes den skriftlige opgave af en gruppe øges sideantallet (to studerende: 20
normalsider; tre studerende: 25 normalsider). Bedømmelse sker på grundlag af
en samlet vurdering af opgaven og den studerendes mundtlige præstation ved eksaminationen.