Vejledning og samfund ( forår 2011 - 15 ECTS )
Rammer for udbud
-
Uddannelsessprog:
dansk
-
Niveau:
Master
-
Semester/kvarter:
Forår 2011
-
Timer per uge:
-
-
Deltagerbegrænsning:
35
-
Undervisningssted:
København
-
Hovedområde:
Danmarks Pædagogiske Universitetsskole
-
Udbud ID:
29289
Formål
Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:
-
demonstrere overblik over og indsigt i vejledningens samfundsmæssige rationaler, funktioner, konfliktområder samt økonomiske begrundelser
-
demonstrere overblik over og indsigt i modeller der belyser vejledningsforhold i forskellige organisationer og organiseringsformer, herunder vejledningsforhold i udvalgte andre lande
-
demonstrere overblik over og indsigt i konkrete vejledningsformer og -strategier og disses samfundsmæssige begrundelser
-
analysere og vurdere problemer og muligheder for samarbejde mellem uddannelsesinstitutioner og virksomheder, herunder tværinstitutionelt samarbejde vedrørende vejledning
-
analysere og vurdere kvalitetsudviklings- og målingsredskaber i vejledningspraksis
-
analysere og vurdere konsulent- og evaluatorrollen og mulighederne for at videreudvikle egen og andres vejledning.
Indhold
Modulet omhandler:
-
Institutionaliseret vejledning, herunder forholdet til livslang vejledning
-
Vejledning på arbejdspladsen
-
Den lærende organisation og vejledning
-
Vejledning som kompetenceudviklingsværktøj
-
Human Resource Development
-
Vejledning som kompensatorisk redskab: social inklusion
-
Cost-benefit analyser af vejledning
-
Sammenhængen mellem vejledning og tilgrænsende politikområder (fx uddannelse, kompetenceudvikling, arbejdsmarkeds-, regional- og erhvervspolitik)
-
Kvalitetsmålings- og styringsredskaber i vejledning.
Faglige forudsætninger
Optagelse
Underviser
Annonceres senere
Undervisnings- og arbejdsform
Foredrag, seminarer, øvelser, studiegrupper, elearning og vejledning.
Dansk
Litteratur
Annonceres senere
Studieordning og bedømmelse
-
Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Gruppe skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
-
Skriftlig opgave + mdt, bedømt efter 7-skala med ekstern censur
Skriftlig opgave efterfulgt af mundtlig eksamination
Den skriftlige opgave kan udarbejdes individuelt eller af indtil tre studerende. Udarbejdes opgaven af en gruppe øges sidetallet. Den mundtlige eksamen aflægges individuelt. Der foretages individuel bedømmelse.