[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Mange systemer er i dag så komplekse, at det er vanskeligt at designe og forstå dem. Systemerne kan være fyiske systemer (f.eks. produktionssystemer med transportbånd, maskiner,...) eller computersystemer (f.eks. distribuerede systemer med flere ressourcer og synkronisering). Det er hensigten med kurset at lære, hvordan man modellerer sådanne systemer og at bruge analyse af simulationsresultater til at forstå deres funktionsmåde.
Der præsenteres forskellige virkelighedsnære eksempler, og der lægges vægt på:
Matematisk Modellering 1 og 2 samt Statistiske Modeller 2. Det er acceptabelt, at sidstnævnte fag følges samtidigt med Modellering, Simulation og Analyse.
Søren Glud Johansen.
4 timers forelæsninger og 2 timers øvelsestimer pr. uge i 3. kvarter. 4. kvarter bruges til projektarbejde.
Engelsk.
A.M. Law, Simulation, Modeling and Analysis}, 4 ed., McGraw-Hill, 2007.
W.D. Kelton, R.P. Sadowski and D.T. Sturrock, Simulation with Arena, 4 ed., McGraw-Hill, 2007.
Institut for Matematiske Fag.
På selvbetjeningen https://mit.au.dk fra den 1. til den 15. november 2010.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne
Det er et krav for at bestå kurset, at man deltager aktivt i timerne og udarbejder en projektrapport. Baseret på rapporten afholdes mundtlig eksamen med ekstern censur. Bedømmelsen er efter 7-skalaen. Rapporten kan være et bachelorprojekt.