[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Logistik er en væsentlig ledelsesopgave og ansvarlig for at planlægge og styre alle processer, som er nødvendige for at levere varer og ydelser fra produktionssted til efterspørgselssted på en effektiv og efficient måde. En nøgleaktivitet inden for logistik er transportplanlægning, og en vigtig del af sidstnævnte er ruteplanlægning. Denne planlægnings formål er en efficient indsats af køretøjer til at udlevere varer til kunderne. I mange år har modeller og metoder fra operationsanalyse, især heltalsoptimering og kombinatorisk optimering, spillet en vigtig rolle på dette område. Men ruteplanlægningsproblemer er også meget svære at løse. Derfor bruger vi en række forskelliger optimeringsmetoder og især heuristiske løsningsmetoder. Kursets formål er at give et overblik over de vigtigste modeller og metoder og deres anvendelse til at løse forskellige ruteplanlægningsproblemer.
Introduktion til ruteplanlægning; handelsrejsendes problem: problemformulering, metoder til at finde brugbare løsninger, metoder til at forbedre brugbare løsninger, Lin-Kernighan heuristik, brugbare uligheder; klassiske metoder
til ruteplanlægningsproblemet: rute-først -- klynge-derefter, generaliseret tilordnings-heuristik og lokaliseringsbaseret heuristik, blomsterblad heuristik og heuristikker baseret på mængde opdeling, svejfe procedure, besparelse procedure, indsættelse procedure; forbedringsmetoder; sekventiel lokal søgning; nyere meta-heuristiske metoder; k-center træ relaksation; k-træ relaksation; ressource-begrænset korteste vej problemet; søjle-generering og "opdele-og-prisætte"-metoder.
Matematisk programmering.
Andreas Klose.
2 x 2 timers forelæsninger pr. uge.
Engelsk.
Toth P, Vigo D (2002): The Vehicle Routing Problem. SIAM Monograph on Discrete Mathematics and Applications.
Institut for Matematiske Fag.
På selvbetjeningen https://mit.au.dk fra den 1. til den 15. november 2010.
Ved slutningen af kurset skal den studerende kunne
Eksamen omfatter to afleveringsopgaver, en efter hvert kvarter, og en mundtlig prøve. Hver afleringsopgave har et arbejdsomfang af cirka 20 timer. Den mundlig eksamen på 20 minutter er med ekstern censor. Mundtlig eksamen er
uden forberedelsestid. Karakteren er efter den danske 7-trin karakterskala og baseret på den skriftlige afleveringsopgave og den mundtlige eksamen.