[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At videreudvikle teorien for mængder med ikke-heltallig dimension samt at forbinde denne teori med hyperbolske dynamiske systemer.
I fraktalgeometri er vi interesserede i mængder, der har en høj grad af irregularitet. På den anden side omhandler teorien for dynamiske systemer (semi-)gruppers virkning på mængder med en eller anden ekstra struktur. Ved første øjekast virker de to felter ikke specielt relaterede. Dog er det således, at vi for at forstå de dynamiske systemer betragter mængder, der har specielt pæne egenskaber under dynamikken, såsom invariante mængder eller hyperbolske mængder. Ofte har disse mængder, der indeholder vigtig information om det dynamiske system, fraktal struktur.
I kurset vil vi videreudvikle metoderne fra kurset Fraktalgeometri for at kunne beskrive den fraktale og multifraktale struktur af sådanne mængder. Desuden vil vi undersøge sammenhængen mellem strukturen af disse mængder og det underliggende dynamiske system.
4 timers undervisning pr. uge.
I honoursversionen af kurset forventes der en større selvstændighed af de studerende end i den normale version. Det gør sig gældende for de opgaver, der stilles i kursets løb, og især for den første delprøve, hvis større omfang end normalversionens gør det muligt at forklare, perspektivere og reflektere over emnet på et niveau, der er højere end normalversionens.
EngelskEksamen: 4. kvarter
Reeksamen: efter aftale med faglæreren.
Ved kursets afslutning forventes den studerende inden for kursets emneområde at kunne:
Kurset evalueres efter 7-trinsskalaen med intern censur.
Evalueringen foregår ved to målepunkter. Det første målepunkt er et større skriftligt arbejde (min. 15 sider), med en fyldestgørende gennemgang af et emne indenfor overlappet mellem fraktalgeometri og dynamiske systemer.
Det andet målepunkt er et mundtlig eksamen, som varer ca. 30 minutter, med 30 minutter forberedelse og alle sædvanlige hjælpemidler.
Ved karaktergivning vægter det første målepunkt 1/3 og den mundtlige eksamen 2/3.