[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
At introducere de studerende til arbejds- og miljømedicinsk risikovurdering med inddragelse af fagets 4 hovedelementer: Toksikologi, undervisning i miljø generelt, undervisning i arbejdsmiljø, og sygdomme og gener relateret til miljø og arbejdsmedicinske eksponeringer. Endvidere er det formålet at de studerende trænes i videnskabelig rapporteringsmetode.
De studerende skal kunne:
• Anvende de forskellige trin i en risikovurdering
• Beskrive toksikologiske mekanismer hvormed de for problemstillingen relevante xenobiotika kan påvirke kroppens organer og funktioner
• Gøre rede for hvorledes den centrale litteratur er fundet og udvalgt
• Kritisk vurdere den valgte litteraturs relevans for problemstillingen
• Diskutere forebyggelse og sundhedsfremmende foranstaltninger indenfor emnet
• Foretage en konkret risikovurdering
• Formidle resultater fra en risikovurdering på en evidensbaseret, gennemarbejdet, struktureret og forståelig måde.
De studerende udarbejder i grupper en skriftlig projektopgave i arbejds- og miljømedicinsk risikovurdering med inddragelse af toksikologi, miljø generelt, arbejdsmiljø eller sygdomme og gener relateret til miljø og arbejdsmedicinske eksponeringer.
Opgaven kan være et litteraturstudium, analyse, fortolkning og præsentation af eksisterende datasæt, udredning og stillingtagen til eksponeringsforhold på en arbejdsplads, eller mindre eksperimentelle eller epidemiologiske studier.
I løbet af 5. semester kurset i Miljø- og Arbejdsmedicin udbydes et katalog med ca. 35 emner, som de studerende gruppevis byder ind på.
Det betyder, at alle studerende kender emnet for deres bachelorprojekt samt har kontakt til en vejleder, når 5. semesterkurset i Miljø- og Arbejdsmedicin er afsluttet.
Bestået 5. semester samt Epidemiologi og Biostatistik (6. semester).
Der er ca. 15 undervisere tilknyttet kurset. Undervisningsansvarlig: Lektor Vivi Schünssen, Institut for Folkesundhed, afdeling for Miljø- og Arbejdsmedicin
Gruppevejledning: 6 timer. Udover mulighed for vejledning i den tid, der er afsat til bacheloropgaven, tilbydes der også op til én ugentlig time gruppevejledning onsdage under kurset i Epidemiologi og Biostatistik. Dette er efter aftale med kursuslederne for Epidemiologi og Biostatistik.
Forelæsning: 2 timer
Holdtimer + workshop litteratursøgning: 6 timer (bibliotekstimer, tilbud). Holdtimer i litteratursøgning ligger under kurset i Miljø- og Arbejdsmedicin på 5. semester. Efter aftale med kursuslederne for Epidemiologi og biostatistik ligger workshop i litteratursøgning onsdage under kurset i Epidemiologi og Biostatistik.
Dansk
Svend Juul. Tænk på læseren. Rapport, Afdeling for Epidemiologi, Aarhus Universitet 2008
Mundtlig individuel eksamination med ekstern censur. Prøvegrundlaget er den afleverede bacheloropgave. Alle sædvanlige hjælpemidler. Gradueret bedømmelse.