[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Formålet med kursus i kliniske færdigheder i medicin og kirurgi er at udbygge den kliniske undervisning i 7. semester med speciale specifikke kliniske undersøgelsesprogrammer, procedurer og behandlingsstrategier.
Mål: Den studerende skal kunne
Undervisningen i kliniske færdigheder tager udgangspunkt i en konkret case, problemstilling eller procedure. Det vil typisk være et symptom eller et billeddiagnostisk fund, som giver anledning til at gennemføre udredninger for at komme frem til en specifik diagnose og en stadieinddeling for sygdommens sværhedsgrad. Desuden kan undervisningen indeholde vurderinger af komplicerende tilstande og mulige behandlinger. Eksempler på cases er lungefibrose, anæmi, knude i brystet, forandring på røntgenbillede af lungerne, mislyd ved hjertestetoskopi, blod i afføringen, protein i urinen etc. Dele af undervisningen drejer sig om specifikke undersøgelses teknikker såsom undersøgelse af bestemte led, nakke eller ryg, vurdering af EKG, udførelse af spirometri, priktest for allergi, inhalationsteknik, injektionsteknik, palpation af abdomen.
Der forelæses desuden i klinisk ernæring med fokus på underernæring hos syge, ernæring i forbindelse med diabetes, fedme, kræft og mave-tarmsygdomme, samt grundlaget for vurdering af forskellige former for diætbehandling.
Endelig suppleres med forelæsninger i anæstesiologi om principper for genoplivning, respirationsinsufficiens, chok, væske- og elektrolytbehandling, smertebehandling samt anæstesikomplikationer.
Bestået 8. semester.
Overlæge PhD Pernille Hauschildt. Email: pernhaus@rm.dk og overlæge PhD Tina Skjold. Email: tinaskjo@rm.dk
36 timer dialogbaseret holdundervisning på 9 intern medicinske og 6 kirurgiske afdelinger ved Aarhus Universitetshospital. Samme undervisning skal gives til alle hold.
Desuden 10 forelæsninger i anæstesiologi samt 4 forelæsninger i klinisk ernæring.
Pensum: intet fast pensum
Supplerende litteratur:
Afdelings specifikke kliniske vejledninger: Findes på afdelingernes hjemmesider.
Basisbog i Medicin & Kirurgi. Torben V Schroeder et al. (eds.). Munksgaard, Nyeste udgave.
Medicinsk Kompendium. Ove B. Schaffalitzky et al.(eds). Nyt Nordisk Forlag Arnold
Busck, nyeste udgave.
Akutte medicinske tilstande. Ole Østergaard Thomsen (ed.) FADLs forlag, 2007.
Harrisons Principles of Internal Medicin. Dennis Kasper (ed.), McGraw Hill, 2005.
Kirurgisk kompendium. Flemming Stadil (ed). Nyt Nordisk Forlag, 2003.
Skadestuekirurgi. Bent Ebskov et al. Munksgaard. 2002.
Den akutte patient. T. Callesen et al. FADLs forlag.
Clinical examination. Owen Epstein et al. (eds.). 2003. Mosby.
Gennemførelse af kurset skal godkendes ved underskrift af hver af de ansvarlige lektorer på de 9 medicinske og de 6 kirurgiske afdelinger. Grundlaget for bedømmelsen er den studerendes aktive tilstedeværelse og deltagelse i den dialogbaserede og interaktive undervisning.