Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Patologisk anatomi interim ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor  
  • Semester/kvarter: 6. semester  
  • Timer per uge: Timer per uge: 46 timers blokkursus på 3 uger. Herudover gives ca. 96 timers integreret undervisning med de kliniske specialer på kandidatdelens 1.- 6. semester. Den samlede undervisning i patologisk anatomi er dermed på i alt 142 timer.  
  • Deltagerbegrænsning: Ja  
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 29878

Formål

Patologi, læren om og studier af sygdomme og sygdomsprocesser, danner bindeled mellem de sundhedsvidenskabelige basalfag og de kliniske specialer. Formålet med undervisningen er at give de studerende et grundlag til forståelsen af den molekylære, cellulære og histopatologiske basis for sygdomme, herunder ætiologi og patogenese, samt træning i analytisk og klinisk relevant, diagnostisk adfærd. Med udgangspunkt i en klinisk sygehistorie, patoanatomisk forandring og laboratoriedata skal studenten kunne definere den mest sandsynlige diagnose, opstille differentialdiagnostiske overvejelser, forklare patogenese og forholde sig til ætiologiske overvejelser. De studerende introduceres for første gang i studiet til en systematisk gennemgang af basal sygdomsterminologi. Patologi indtager en vigtig plads i såvel basal som klinisk forskning, hvorfor også denne facet af faget vil blive berørt i undervisningen.

Mål: De studerende skal kunne

1. beskrive patologiens placering i relation til de andre kliniske og parakliniske specialer samt redegøre for samarbejde mellem faget og disse specialer i det kliniske arbejde.
2. beskrive patoanatomiske procedurer og arbejdsgange.
3. beskrive de vigtigste patoanatomiske diagnostiske metoder.
4. beskrive obduktionsteknik.
5. definere, forklare og anvende patoanatomiske begreber og terminologi.
6. fortolke patoanatomiske undersøgelsesresultater og inddrage patoanatomisk ekspertise i det kliniske arbejde
7. vurdere validiteten af kliniske patoanatomiske undersøgelser og give forslag til relevant biopsiteknik.
8. beskrive og forklare patologiens plads i såvel basal som klinisk forskning.
9. beskrive, forklare og diskutere på molekylært, cellulært og organ niveau de pato-anatomiske og fysiologiske processer, der danner grundlag for almindeligt forekommende og andre væsentlige sygdomme.
10. inddele sygdomsprocesser efter patogenetiske mekanismer (genetiske, inflammatoriske, infektiøse, immunologiske, toksisk, vaskulære, metaboliske, mekanisk, non-neoplastiske vækstforstyrrende, neoplastiske).
11. beskrive og genkende celle- og vævsforandringer (makroskopisk og mikroskopisk) indenfor følgende emner: basal vævs- og cellepatologi, inflammation og heling, non-neoplastiske vækstforandringer, celleskade og -død, kredsløbsforstyrrelser og neoplasi.
12. for almindeligt forekommende og andre væsentlige sygdomme indenfor udvalgte dele af den specielle patologi - beskrive, forklare og diskutere patologiske fund (herunder epidemiologi, risikofaktorer, ætiologi, patogenese, makroskopisk og mikroskopisk fund, vigtige symptomer, behandlingsprincipper, komplikationer og prognose), relatere disse til de kliniske fund og beskrive de vigtigste differentialdiagnoser.
13. beskrive, forklare og diskutere de væsentligste årsager til sygdom og død i Danmark.
14. beskrive, forklare og diskutere mulige profylaktiske foranstaltninger for almindeligt forekommende og andre væsentlige sygdomme.

 

Indhold

 

Patoanatomisk undersøgelse, basal vævs- og cellepatologi, inflammation og heling, nonneoplastiske vækstforandringer, celleskade og -død, generelle principper vedr.
kredsløbsforstyrrelser og neoplasi. Udvalgte dele fra den specielle og problemorienterede patologi.

 

Faglige forudsætninger

Bestået 5. semester af Bacheloruddannelsen i medicin ved Aarhus Universitet eller tilsvarende.

 

Underviser

Stephen Hamilton Dutoit, professor, Patologisk Institut, AUH, stephami@rm.dk;
Torben Steiniche, professor, dr. med., Patologisk Institut, AUH, torbstei@rm.dk

 

Undervisnings- og arbejdsform

Undervisningen gives som:
46 forelæsningstimer: Med gennemgang af såvel almene som udvalgte specielle patologiske emner; eksamensorientering; evaluering.

 

Dansk

 

Litteratur

Pensum:
Patologi, F.A.D.L., 2010 (ISBN 87-7749-543-8).
Pensum er afgrænset yderligere i undervisningsplanen til i alt 483 sider ekskl. Klinisk konsekvens og resume.

Supplerende litteratur:
1. Følgende lærebøger kan anbefales til fordybelse og til engelsksproget indlæring:
• Rubin's Pathology: Clinicopathologic Foundations of Medicine, 5th edition (Lippincott Williams & Wilkins; ISBN-10: 0781795168)
• Robbins & Cotran Pathologic Basis of Disease, 8th. edition. Kumar, Abbas, Fausto, Aster (red), (Saunders; ISBN-10: 1416031219)
• General and Systematic Pathology, 5th. Edition. Underwood, Cross (red), (Churchill Livingstone; ISBN-10: 0443068887).
2. Undervisningsmateriale i form af forelæsninger og noter; eksamensopgaver fra den gamle studieordning er tilgængelige på fakultetets hjemmeside.

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i medicin

  • Skriftlig, bedømt efter 7-skala med ekstern censur


4-timers karaktergivende skriftlig eksamen. Eksamen vil omfatte multiple choice opgaver samt kortsvaropgaver i såvel almen som speciel patologi. I sidstnævnte indgår billedmateriale af makro og mikroskopiske, patoanatomiske læsioner.

Ingen hjælpemidler.

Gradueret bedømmelse med ekstern censur. Mundtlig sygeeksamen. Desuden inkorporeres patoanatomisk viden samt patologiopgaver i prøverne under kandidatuddannelse.