Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Tidligt klinisk ophold. ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau: Bachelor
  • Semester/kvarter: 3. semester
  • Timer per uge: 37 timer per uge i 4 uger.
  • Deltagerbegrænsning: Ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26359

Formål

Det overordnede formål med det kliniske ophold er at give de lægestuderende et basalt og bredt indblik i klinisk arbejde og skabe grobund for, at de tidligt har mulighed for at integrere basalbiologisk og klinisk viden. Det kliniske ophold har også som formål at give de lægestuderende et konkret indblik i sygehusenes forskellige arbejdsopgaver, herunder hvorledes lægegerningen udøves. De studerende skal have mulighed for at reflektere over egen professionel rolle. Opholdet skal give de studerende viden om sygdomme på et introducerende niveau. Vægten skal lægges på diagnostik med særligt fokus på anamnese og objektiv undersøgelse.

Mål:

De studerende skal kunne:

  1. optage anamnese og gennemføre en objektiv undersøgelse
  2. udforme en journal
  3. præsentere et patientforløb
  4. deltage i overvejelser om diagnostik
  5. reflektere over lægerollen
  6. demonstrere hensigtsmæssig adfærd overfor patienter og personale
  7. anvende basalbiologisk viden og erhvervede færdigheder

Indhold

Fire ugers klinikophold på en kirurgisk og/eller en medicinsk afdeling på centralsygehuse. Klinikopholdene placeres på følgende sygehuse: Fredericia Sygehus, Regionshospital Herning, Sygehus Himmerland - Hobro, Regionshospital Holstebro, Regionshospital Horsens, Regionshospital Viborg og Sygehus Vendsyssel Hjørring og Frederikshavn.

Faglige forudsætninger

Bestået 1. årsprøve samt forudgående Kursus i Fysiologi og Præklinisk Kursus eller tilsvarende.

Underviser

Henning Mølgaard, Klinisk lektor, Klinisk Institut, h.molgaard@dadlnet.dk

Undervisnings- og arbejdsform

· Modtagelse af de studerende: Første kursusdag modtages de studerende med en orientering om, hvorledes kurset er tilrettelagt på den pågældende afdeling. Samtidig udleveres en skriftlig vejledning indeholdende væsentlige punkter vedrørende afdelingens daglige arbejdsprogram (fx tid og sted for stuegang og afdelingskonferencer), tidspunkter for den formaliserede undervisning, oplysninger om de studerendes deltagelse i vagt, kantineforhold, vagtværelser o.l. Herefter vises de studerende rundt på afdelingen og der gives en rimelig orientering om sygehusets geografi.

· Deltagelse i afdelingens daglige arbejde

· Deltagelse i vagt

· Ad hoc bedside undervisning ved afdelingens forskellige personalegrupper

· Formaliseret holdundervisning i smågrupper ved afdelingens kliniske lektor:

o Klinisk vejledning 1 time to gange om ugen, hvor den kliniske lektor og de studerende kan diskutere for eksempel afdelingens arbejdsgange, adfærd, samarbejde, journaloptagelse og praktiske arbejdsrutiner. De studerende kan reflektere over erfaringer og observationer og få feedback fra en erfaren læge.

o Klinikker med patientdeltagelse 2 timer om ugen

· Selvstudium som forberedelse til deltagelse i den formaliserede undervisning samt operationer, patientsamtaler m.v.

Litteratur

Subjektivt & objektivt: anamnese, undersøgelse og journal, Søren Brostrøm og Niels Saxtrup,

Munksgaard 2006.

Basisbog i medicin og kirurgi, Torben V Schroeder (red), Munksgaard Nyeste udgave.

 

 

 

Studieordning og bedømmelse


Bacheloruddannelsen i medicin

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Kursusgodkendelse ved afdelingens kliniske lektorer efter de 4 ugers klinikophold. Tilfredsstillende fremmøde er betingelse for godkendelse. Grundlaget for bedømmelsen er de studerendes aktive deltagelse i undervisningen og deres indsats i forhold til at nå kursets mål. Bestået / ikke-bestået. Ingen censur.