Vær opmærksom på at dette website indeholder et arkiv med historiske data. Det aktuelle kursuskatalog findes på kursuskatalog.au.dk

AU kursuskatalog arkiv

[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]

Valgfrit element: Arktisk Medicin ( forår 2011 - 5 ECTS )

Rammer for udbud

  • Uddannelsessprog: dansk
  • Niveau:    Kandidat
  • Semester/kvarter: 1. semester
  • Timer per uge: Ca. 12 timer - 15 timer  
  • Deltagerbegrænsning:   ja
  • Undervisningssted: Århus
  • Hovedområde: Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet
  • Udbud ID: 26376

Formål

En introduktion til Arktisk Medicin med fokus på folkesygdomme og forebyggelse med henblik på eksponeringer til miljø og livsstilsfaktorer samt betydning af eventuelle klimaforandringer. Endvidere en introduktion til lægegerning (turnus) i Grønland

Indhold

Kurset vil omhandle følgende emner:

  • Introduktion til kursus generelt inklusive litteratur og projektemner der gives i tilknytning til forelæsninger og som derefter behandles som oplæg ved en gruppe studerende med efterfølgende diskussion i klasse forum med de øvrige studerende.(EBJ)

 

  • Antropologi og etnologi og Inuitter: En introduktion til antropolog, etnologi og Inuitter cirkumpolart med fokus på Grønland. Susanne Dybbroe

 

  • Genetik og Inuitter: En oversigt over de mest kendte genetiske forskelle mellem Inuitter og Kaukasier med eksempler på kendte forskelle i sygdoms frekvenser. (EBJ)

 

  • Introduktion til Folkesundhed i Grønland: Folkesundhed og sundhedssystemet i Grønland og det cirkumpolare Arktis med en gennemgang af udvalgte folkesundhedsproblemer i Grønland og af folkesundhedsprogrammer i en historisk kontekst.( PB)
  • Grønlands sundhedsvæsen; folkesundhed og sociale aspekter: Social epidemiologiske aspekter af folkesundhed i Grønland med fokus på seksuel adfærd, prævention og reproduktive beslutninger blandt unge. Alkohol, ulykker, vold og seksuelle overgreb vil også blive diskuteret (CVL) (projektemne og diskussion )

 

  • Smitsomme sygdomme og infektioner vs. immunforsvar i det Arktiske: Infektionssygdomme generelt og karakteristiske infektionssygdomme i Arktis. (AK)

 

  • Mellemøreinfektioner i det Arktiske - forekomst, årsager og betydning (PH) projektemne og diskussion ved AK og PH)

 

  • Astma og allergi i Grønland: Fokus på arbejdsmedicinske problemer i Grønland (JB)
  • Endokrinologi: Sygdomme i Grønland (SA) (2 timer + 1 time projektemne og diskussion)

 

  • Fedme, diabetes, hjertekarsygdom i idet arktiske: Hvorfor, årsag, effekter og forebyggelse (MJ) ( projektemne og diskussion)Introduktion til Miljømedicin i det Arktiske: Det cirkumpolare og internationale samarbejde indenfor Arctic Monitoring & Assessment Programme (AMAP) vil blive præsenteret og diskuteret i forhold til andre Arktiske programmer (1 time) (EBJ)
  • Klimaændringer, miljømedicin og mulige Cirkumpolare sundhedseffekter; Der vil blive givet en generel introduktion med fokus på fødemiddelbårne infektionssygdomme i Arktis. ( projektemne og diskussion): (KL)
  • Miljøkontaminanter- Biomonitering i Grønland: Arktiske dyr, miljøeksponeringer og sundheds effekter:  projektemne og diskussion)(CS og RD)
  • Miljøkontaminanter -Biomonitering i Grønland: Humane sundheds effekter inklusive cancer: Der sættes fokus på sundhed generelt og i forhold til den traditionelle grønlandske kostsmed fordele og ulemper. (ECB-J) ( projektemne og diskussion)
  • Diet, ernæring og kostanbefalinger i det Arktiske: Kostanbefalinger vil blive gennemgået mhp indtagelse af såvel vestlig som traditionel Arktisk lokal diet. Fordele og ulemper vil blive diskuteret og der vil blive givet eksempler på regneværktøj som basis for kostanbefalinger. FR+EBJ)  projektemne og diskussion).
  • Human reproduktion i det arktiske. Mor - barn og sundhed i det arktiske og globalt (JO+ EBJ)(  projektemne og diskussion)
  • Kursusevaluering.

Faglige forudsætninger

Bestået lægevidenskabelig bacheloruddannelse ved Aarhus Universitet eller tilsvarende.

Underviser

Kursusansvarlig Eva C. Bonefeld-Jørgensen , lektor / Centerleder for Arktisk Miljømedicin, Institut for Folkesundhed, AAU (ECB-J)

Andre undervisere:
Peter Bjerregaard (PB), professor i Arktisk Medicin, Statens Institut for Folkesundhed, Grønlands Selvstyre og Syddansk Universitet.
Jørn Olsen (JO) professor afdeling for Epidemiologi, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet
Christina Viskum Lytken Larsen (CVL), Cand. Scient. San Statens Institut for Folkesundhed, Grønlands Selvstyre og Syddansk Universitet.
Anders Koch (AK), afdelingslæge, Statens Serum Institut, KBH
Preben Homøe (PH), overlæge, lektor, dr med, ph.d., Øre-næse-halskirurgisk Klinik, Hoved og Øre Centret, Rigshospitalet, Blegdamsvej 9, DK-2100 Ø

Jakob Bønlykke (JB), speciallæge i arbejdsmedicin, post.doc. Institut For Folkesundhed, AU
Stig Andersen (SA), Centerleder, MD, PhD, Center for Grønlandsforskning, Aalborg Sygehus; tidligere overlæge, PhD, medicinsk afdeling, Nuuk

Marit Eika Jørgensen (MJ), læge, Ph.D., Forskningsprogrammet for sundhed i Grønland, Statens Institut for Folkesundhed, Øster Farimagsgade 5 A, 1353 København K


Karin Ladefoged (KL), Medicinsk overlæge ved Dronning Ingrids Hospitalet, Nuuk, Grønland

Christian Sonne (CS), seniorforsker, Afdeling for Arktisk Miljø, Dansk Miljøundersøgelser, Roskilde, Aarhus Universitet
Rune Dietz (RD), seniorforsker, Afdeling for Arktisk Miljø Dansk Miljøundersøgelser , Roskilde, Aarhus Universitet


Frank Farsø Riget (FR), seniorforsker, Afdeling for Arktisk Miljø Dansk Miljøundersøgelser, Roskilde, Aarhus Universitet

 

 

 

 

Undervisnings- og arbejdsform

 

Forelæsning(er) hvor nogle er efterfulgt af projektemner der gives i tilknytning til forelæsninger og derefter behandles som oplæg ved en gruppe studerende med efterfølgende diskussion i klasse forum med de øvrige studerende. Undervisningsplanen omfatter 26 timers forelæsninger og 10 timer med projektemne oplæg og diskussion i forbindelse med de relaterede forelæsninger.

Der vil ved kursusstart blive udbudt nogle projektemner i forbindelser med nogle af forelæsningerne. De studerende vil her i hold af 2-3 personer kunne byde ind på hvilke emner de, på baggrund af relateret litteratur, ønsker at give oplæg på klassen med efterfølgende diskussion med de øvrige studerende på klassen. Der vil blive valgt nogle studenter som opponenter i forbindelse med de enkelte projektemner.

 

Uddannelsessprog: - efter behov

Litteratur

Folkesundhedsprogram. Landsstyrets strategier og målsætninger for folkesundheden 2007-2012. Nuuk 2006. 33 pp. Udleveres.

Young TK, Bjerregaard P (eds). Health Transitions in Arctic populations. University of Toronto Press 2008. 478 pp.

Bjerregaard P, Dahl-Petersen IK. Befolkningsundersøgelsen i Grønland 2005-2007. Levevilkår, livsstil og helbred. SIF: København, 2008. 183 pp.

Bonefeld-Jørgensen, EC, and Pierre Ayotte. 2003. Toxicological Properties of POPs and Related Health Effects Concern for the Arctic Populations. Chapter 6 in the international peer reviewed The AMAP Assessment Report 2002: Human Health in the Arctic, Arctic Monitoring and Assessment Programme (AMAP), Oslo 2003 of ( http://www.amap.no/ , publication online, AMAP assessment reports-scientific, HH_C06.pdf)

Studieordning og bedømmelse


Kandidatuddannelsen i medicin

  • Undervisningsdeltagelse, bedømt efter Bestået/ikke bestået uden censur


Aktiv undervisningsdeltagelse herunder fremmøde.