[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
En introduktion til Arktisk Medicin med fokus på folkesygdomme og forebyggelse med henblik på eksponeringer til miljø og livsstilsfaktorer samt betydning af eventuelle klimaforandringer. Endvidere en introduktion til lægegerning (turnus) i Grønland
Kurset vil omhandle følgende emner:
Bestået lægevidenskabelig bacheloruddannelse ved Aarhus Universitet eller tilsvarende.
Kursusansvarlig Eva C. Bonefeld-Jørgensen , lektor / Centerleder for Arktisk Miljømedicin, Institut for Folkesundhed, AAU (ECB-J)
Andre undervisere:
Peter Bjerregaard (PB), professor i Arktisk Medicin, Statens Institut for Folkesundhed, Grønlands Selvstyre og Syddansk Universitet.
Jørn Olsen (JO) professor afdeling for Epidemiologi, Institut for Folkesundhed, Aarhus Universitet
Christina Viskum Lytken Larsen (CVL), Cand. Scient. San Statens Institut for Folkesundhed, Grønlands Selvstyre og Syddansk Universitet.
Anders Koch (AK), afdelingslæge, Statens Serum Institut, KBH
Preben Homøe (PH), overlæge, lektor, dr med, ph.d., Øre-næse-halskirurgisk Klinik, Hoved og Øre Centret, Rigshospitalet, Blegdamsvej 9, DK-2100 Ø
Jakob Bønlykke (JB), speciallæge i arbejdsmedicin, post.doc. Institut For Folkesundhed, AU
Stig Andersen (SA), Centerleder, MD, PhD, Center for Grønlandsforskning, Aalborg Sygehus; tidligere overlæge, PhD, medicinsk afdeling, Nuuk
Marit Eika Jørgensen (MJ), læge, Ph.D., Forskningsprogrammet for sundhed i Grønland, Statens Institut for Folkesundhed, Øster Farimagsgade 5 A, 1353 København K
Karin Ladefoged (KL), Medicinsk overlæge ved Dronning Ingrids Hospitalet, Nuuk, Grønland
Christian Sonne (CS), seniorforsker, Afdeling for Arktisk Miljø, Dansk Miljøundersøgelser, Roskilde, Aarhus Universitet
Rune Dietz (RD), seniorforsker, Afdeling for Arktisk Miljø Dansk Miljøundersøgelser , Roskilde, Aarhus Universitet
Frank Farsø Riget (FR), seniorforsker, Afdeling for Arktisk Miljø Dansk Miljøundersøgelser, Roskilde, Aarhus Universitet
Forelæsning(er) hvor nogle er efterfulgt af projektemner der gives i tilknytning til forelæsninger og derefter behandles som oplæg ved en gruppe studerende med efterfølgende diskussion i klasse forum med de øvrige studerende. Undervisningsplanen omfatter 26 timers forelæsninger og 10 timer med projektemne oplæg og diskussion i forbindelse med de relaterede forelæsninger.
Der vil ved kursusstart blive udbudt nogle projektemner i forbindelser med nogle af forelæsningerne. De studerende vil her i hold af 2-3 personer kunne byde ind på hvilke emner de, på baggrund af relateret litteratur, ønsker at give oplæg på klassen med efterfølgende diskussion med de øvrige studerende på klassen. Der vil blive valgt nogle studenter som opponenter i forbindelse med de enkelte projektemner.
Uddannelsessprog: - efter behov
Folkesundhedsprogram. Landsstyrets strategier og målsætninger for folkesundheden 2007-2012. Nuuk 2006. 33 pp. Udleveres.
Young TK, Bjerregaard P (eds). Health Transitions in Arctic populations. University of Toronto Press 2008. 478 pp.
Bjerregaard P, Dahl-Petersen IK. Befolkningsundersøgelsen i Grønland 2005-2007. Levevilkår, livsstil og helbred. SIF: København, 2008. 183 pp.
Bonefeld-Jørgensen, EC, and Pierre Ayotte. 2003. Toxicological Properties of POPs and Related Health Effects Concern for the Arctic Populations. Chapter 6 in the international peer reviewed The AMAP Assessment Report 2002: Human Health in the Arctic, Arctic Monitoring and Assessment Programme (AMAP), Oslo 2003 of ( http://www.amap.no/ , publication online, AMAP assessment reports-scientific, HH_C06.pdf)
Aktiv undervisningsdeltagelse herunder fremmøde.