[Forside] [Hovedområder] [Perioder] [Udannelser] [Alle kurser på en side]
Kurset kan tages som 10 eller 20 ECTS
Formålet med kurset er, at den studerende opnår teoretisk viden om og analytisk indsigt i filmkultur gennem analyse af og refleksion over relationen mellem filmmediet og dets kulturelle og kommercielle paratekster og diskursfællesskaber.
Kurset har følgende læringsmål:
Ved bedømmelsen vil der blive lagt vægt på i hvor høj grad den studerende:(
• er i stand til at udvælge, afprøve og diskutere relevante teorier og metoder
• er i stand til at argumentere for valg og fravalg af empiri i relation til genstandsfeltet
• viser færdigheder i selvstændigt at kunne orientere sig inden for, analysere, diskutere og fremstille et selvvalgt emne inden for feltet ved hjælp af relevant teori
Kompetencer:(Målet er, at den studerende:(
• kan analysere og vurdere samspillet mellem et medieprodukt, dets kulturelle og kommercielle paratekster og målgrupper.
• kan analysere et udvalg af medietekster på tværs af forskellige medieplatforme og anvende relevant teori og metode hertil. (
Avatar (2009) kom på alles læber, da den i løbet af seks uger slog Titanics (1997) rekord, som den mest solgte film i verdenshistorien målt i box office sales. I kølvandet på denne supertanker fulgte ikke blot massiv presseomtale, men også en lind strøm af online fanfora, hvor filmens univers dyrkes lidenskabeligt.
At en film bliver et kultartefakt rejser en række interessante spørgsmål: Hvilke faktorer har betydning for, at der opstår hype omkring en film? Hvilken relation er der mellem markedsføring, presseomtale, diskursfællesskaber og filmen som værk? Det er emner, vi vil beskæftige os med i faget, hvor vi undersøger de kulturelle og kommercielle faktorer, der er konstitueret af og konstituerende for filmkultur(er). Fagets metodiske udgangspunkt er teoridannelserne om paratekster. Paratekster er tekster, der lægger sig omkring en hovedtekst og føjer ekstra betydning til den, fx filmplakater, filmtitler, trailers, filmanmeldelser mv. Derfor skal vi indledningsvis diskutere centrale paratekstteoriers relevans og anvendelsespotentiale i forhold til tværmedial medietekstanalyse samt indkredse begrebet 'filmkultur' gennem teorier om filmproduktion, kulturjournalistik, medialisering, moderne forbrugskultur mv. Efterfølgende skal de studerende arbejde projektorienteret med analyse af en selvvalgt film, dens paratekster og diskursfællesskaber. Dette indebærer udvælgelse, præsentation og diskussion af empiri og relevante teorier og analysemetoder, fx genreteori, stilistisk filmanalyse, diskursanalyse, semiotik, retorik mv. Projektet munder ud i den egentlige eksamensopgave, og undervejs vil de studerende modtage feedback både fra hinanden og underviser.
Det forudsættes, at de studerende har et grundlæggende kendskab til medietekstanalytiske teorier og metoder.
Jens Amdi
Forelæsninger
Gruppearbejde
Selvstændigt projektarbejde
Workshops
Dansk
Kommer senere
På eget initiativ ja
Sidefag i film og tv: valgfag
Medievidenskab: Metodeteori og medieproduktionsanalyse eller Medie- og samfundsteori og medieæstetik eller valgfag.
Cand. Public: valgfag
10 eller 20 ECTS
I følge studieordningen